Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


dinsdag 9 april 2013

Je luistert niet! deel:4


Vijf manieren om beter te luisteren



1. Wees bereid en verlangend om god te horen.

8 .....Hij wilde dat de mensen goed zouden luisteren en zei: "Als u oren hebt, luister dan GOED." Lukas 8:8 Het Boek (HTB)

19 Beste broeders, vergeet niet dat het goed is om veel te luisteren, weinig te zeggen en niet snel kwaad te worden; Jakobus 1:19 Het Boek (HTB)


2. Reken af met de gewoonten die het luisteren naar God in de weg staan. Lukas 8:4-15

18 Het hangt er dus van af hoe u luistert.... Lukas 8:18 Het Boek (HTB)

  • Een gesloten hart: is er angst, trots, bitterheid die me verhindert om naar God te luisteren? 
Ik heb wel het een en ander meegemaakt, dat mijn hart gesloten is, maar naar God? In ieder geval niet gericht gesloten naar God.
  • Een schijnheilig hart: Ben ik echt serieus in mijn verlangen om God te horen spreken? 
Nee hier heb ik geen last van, denk ik.
  • Een bezet hart: Ben ik te druk en te bezorgd met andere dingen om me te kunnen concentreren op wat God heeft te zeggen? 
Door het hedendaagse leven ben ik ook druk en bezorgt met andere dingen, net als zoveel andere mensen, maar dit mag geen excuus zijn.

3. Beken al je zonde in je leven.

21 Reken dus voorgoed af met alles in uw leven wat vuil is of wat maar de schijn heeft slecht te zijn. Wees dankbaar voor het geweldige nieuws dat wij ontvangen hebben, want daardoor kan onze ziel gered worden. Jakobus 1:21 Het Boek (HTB)

4. Maak aantekeningen van wat je hoort.

2 Daarom moeten wij heel aandachtig luisteren naar de waarheid, die wij hebben gehoord; anders zullen wij ervan vervreemd raken. Hebreeën 2:1 Het Boek (HTB)


5. Handel naar wat je hoort.

22 Maar naar dat nieuws moet u niet alleen luisteren, u moet er ook naar handelen. Jakobus 1:22 Het Boek (HTB)

25 Maar als u blijft kijken naar Gods wet voor vrije mensen, zult u die niet alleen goed onthouden, maar er ook naar leven en God zal u zegenen in alles wat u doet. Jakobus 1:25 Het Boek (HTB)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten