Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


donderdag 4 september 2014

Pesten


Pesten, Een belangrijk onderwerp deze tijd.
Want wie is er nu niet gepest vroeger en/of nu?


 
Ik kom er voor uit, ik in ieder geval wel, en niet zo'n klein beetje ook.
Dit plaatje komt overeen met mijn jeugd.
Maar kon ik er wat aan doen? Ik wist toen niet hoe.
En ik had het moeilijk erg moeilijk hiermee, maar toch lukte het mij na vele jaren om hier in grote delen uit te stappen.
En ja ik heb er soms nog last van, ook ik moet onderstaande punten mij zelf goed blijven inprenten.
Ook ik moet dit dus leren.



Maar hoe ga je er mee om?
Als klein kind en als jongere was ik niet opgewassen tegen de pesters.
Ik miste ook de tools om te handelen en had ook de schaamte om het te vertellen.
Van het geloof had ik toen weinig kennis, ook van de kracht van Jezus wist ik niets af, laat staan de kracht van gebed.

Onderstaande tekst vond ik bij een site van Jehova Getuigen, ik ben geen Jehova Getuigen, maar met onderstaand tekst slaan ze wat pesten betreft wel de spijker op de kop.

Nu denk je misschien, ja maar bij mij werkt het niet? Nee niet als je zo denkt.
Negatieve gedachtes staan elke vorm van verandering in de weg.
Probeer eerst eens anders te denken, zoals...... Wat zou Jezus doen? Wat zou Jezus gedaan hebben?
Want ook Jezus werd gepest, enorm gepest zelfs.


Denk dus eens anders..... Wat zou Jezus doen? Wat zou Jezus jouw adviseren?

Je bent immers nooit alleen! Jezus is altijd bij je en wil je helpen!

Lees onderstaande punten op je gemak door.




Wat kun je doen als je wordt gepest?

  • Reageer niet. Pestkoppen willen graag weten of het ze gelukt is je een slecht gevoel te geven. Als je niet reageert, ben je niet meer interessant voor ze
    De Bijbel zegt: 11 Een dwaas schreeuwt van woede; een verstandig mens beheerst zich en komt tot rust. (Spreuken 29:11).

  • Neem geen wraak. Daardoor wordt het probleem alleen maar erger.
    De Bijbel zegt:  17 Als iemand u kwaad doet, zet het hem dan niet betaald. Doe liever iets goeds voor alle mensen.(Romeinen 12:17)  
    19 Wind je niet op over boosdoeners en word niet jaloers op goddeloze mensen; (Spreuken 24:19)
    Doordat je wraak neemt, kom je vaak verder in de problemen, vooral als je fysiek of mentaal zwakker bent dan je opponent. Het pesten wordt dan alleen maar erger.

  • Zoek de problemen niet op. Probeer situaties te vermijden waarin je gepest kunt worden.
    3 Een bedachtzaam en verstandig mens ziet het dreigende gevaar en verbergt zich; maar onverstandigen blijven gewoon doorgaan en worden dus gestraft. (Spreuken 22:3).

  • Geef een onverwachte reactie. De Bijbel zegt: 15 Een zachtmoedig antwoord sust de woede, maar een taktloze uitspraak roept de woede juist op.(Spreuken 15:1).
    Vaak verwachte pesters een reactie waar ze om kunnen lachen en je verder te kijk kunnen zetten.
    Reageer dus anders dan ze verwachten, een reactie die ze totaal niet verwachten. 
    Zoals een reactie uit liefde, een liefdevolle reactie, is totaal onverwacht. Een reactie vanuit je hart, zoals Jezus zou reageren. Een pester verwacht geen liefde. 
    (12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. (Matteüs 7:12) NBV)

  • Gebruik humor. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat je te zwaar bent, kun je gewoon je schouders ophalen en zeggen: "Als het stormt, waai ik in ieder geval niet weg."
    Humor is iets wat heel vaak werkt, maar zorg wel dat je achter die humor sta, zodat het echt overkomt. 

  • Loop weg. Als je niks terugzegt, laat je merken dat je volwassen bent en sterker dan degene die jou lastigvalt. Je laat zien dat je zelfbeheersing hebt, iets wat de pestkop niet heeft.
    Loop wel weg in een sterke houding, je houding bepaalt of ze stoppen of niet.

  • Werk aan je zelfvertrouwen. Pestkoppen merken het als je je ongemakkelijk voelt en ze kunnen dat gebruiken om het beetje zelfvertrouwen dat je hebt kapot te maken.
    Dit is een van de moeilijkste, want zelfvertrouwen krijg je door te praten en door blijven oefenen, zelfvertrouwen moet dus groeien.

  • Vertel het iemand. (Het allerbelangrijkste punt!) Volgens één onderzoek vertelt meer dan de helft van alle slachtoffers die (online) gepest worden niet wat er gebeurt, soms uit schaamte (vooral bij jongens) of uit angst voor wraak. Maar pestkoppen kunnen alleen hun gang gaan als niemand iets zegt. Je mond opendoen kan de eerste stap zijn om een eind te maken aan de nachtmerrie.

    Vertel het iemand is ook het vertellen aan God, dit kan je het beste doen middels een gebed, want......... Onderschat nooit de kracht van het Gebed!!
    Dus...... Vertel het aan iemand die je vertrouwd en vertel het God middels gebed

    Praten en bidden is dus bij gepest worden enorm belangrijk, onderschat dit nooit!
    Als je van bovenstaande niets durft, begin dan met praten en bidden.
    Zoek iemand die je 100% vertrouwd ( bijvoorbeeld je ouders, leraar,iemand uit de kerk of ......) en praat en bid met deze, en blijf praten en bidden, stop hier nooit mee!
     

















    Het is niet eenvoudig om dit toe te passen, dat klopt. Maar leren rekenen en Engels leren lukte je ook, dan  gaat je dit ook lukken!
    En rekenen en Engels kon je ook niet binnen 1 dag, je moet dus hier ook bij doorzetten  en blijven en blijven en blijven en....... blijven proberen dit toe te passen.
    Je zult verstelt staan waar toe je in staat bent.

    Maar bedenk wel:
    12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. (Matteüs 7:12) NBV
    12 Doe voor anderen wat u graag voor uzelf gedaan wilt hebben. Dat is in het kort wat Mozes en de profeten hebben gezegd.  (Matteüs 7:12) (HTB)

    En blijf denken: " Wat zal Jezus doen? " Dat is je leidraad bij dit leer proces.


    En nogmaals:

    Je bent immers nooit alleen! Jezus is altijd bij je en wil je helpen!

    O.a. uit:  Wat kan ik doen tegen pesten? van JW.org
    Al deze  Bijbel teksten komen uit Het Boek (HTB) in tegenstelling tot JW.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten