Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


donderdag 7 maart 2013

Kwetsbaar opstellen



Beschermd in Gods handen

Kwetsbaar zoals een kind
Je eigen blootstellen of kwetsbaar opstellen is een van de moeilijkste dingen die er is, vooral voor mannen.
Dat geld voor mij ook.
Ik heb er absoluut moeite mee, zowel thuis als van huis.
Maar je kwetsbaarheid zal beschermd worden door Gods handen





Maar is het belangrijk dan?
Jazeker, zie onderstaand stukje van  "De hoop":
Kwetsbaarheid
Kwetsbaarheid wordt vaak geassocieerd met schaamte, vertrouwelijkheid, zwakte en angst. Kwetsbaarheid is een voorwaarde voor intieme relaties en hechte vriendschappen. Kwetsbaarheid is een houding van transparantie. Jezelf kwetsbaar opstellen is voor sommige mensen niet eenvoudig. Het is een keuze om jezelf te laten kennen en een ander het recht te geven in je leven te spreken. Openheid is hierbij de uitgangspositie.
Citaat: http://www.dehoop.org/32790/kwetsbaarheid.html



Volgens de Van Dale :
kwets·baar (bijvoeglijk naamwoordvergrotende trap: kwetsbaarder, overtreffende trap: kwetsbaarst) 
1vatbaar voor verwonding of ander onheil2erg gevoelig

Vatbaar voor verwonding of andere onheil was voor mij een reden om mij gesloten op te stellen.

Maar als ik mij kwetsbaar zou op stellen, dan zou ik dus mijn hart openstellen, maar ook mijn zintuigen anders gebruiken.
Je hart openstellen, maakt je kwetsbaar voor verwondingen
Je zintuigen anders gebruiken maakt je gevoelig.
En dat is nu net wat God wil; God wil dat je Hart open stelt, God wil dat je zintuigen gebruikt. Alleen dan kan God je echt gebruiken!

Maar als je bijna 40 jaar je Hart gesloten heb gehad, is het niet eenvoudig deze open te stellen, deze was immers niet zomaar gesloten.
Bij mij was het door mijn jeugd en de omgeving waar ik in op groeide.
Ik moest hierdoor een muur om me heen bouwen., een muur die ik langzaam aan het afbreken ben.
Langzaam, vanwege schaamte, angst om het "veilige" te verlaten voor het ......... onbekende.
Waar kom ik uit? Wat gaat er gebeuren met me?

Een paar dingen weet ik al zeker:
  • Ik zal dichter bij God komen. God beter begrijpen.
  • Mijn zintuigen zal beter ontwikkelt worden zodat ik "Geestelijk" kan luisteren, zien, voelen en ruiken.
  • Ik zal van mijn eigen gaan houden, maar ook van andere, zoals de mensen om me heen.

Als ik dan soms met mensen praat over het leven, mensen die ook goed in het leven staan, dan kom je erachter wie je werkelijk kan zijn.
En natuurlijk wordt dat niet makkelijk, natuurlijk zal je heel vaak vallen en weer opstaan.
En dat zal het moeilijkste zijn om het te accepteren dat je door moet gaan om je doel te bereiken.
Je zal het als een uitdaging willen zien, om het echt te bereiken.

Kwetsbaarheid en de BijbelGod heeft ons juist geschapen als kwetsbare mensen. Kijk maar mee naar wat er in Genesis staat geschreven: "En de Here God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij." (Genesis 2:18a, NBG).Wij zijn geschapen door God - naar Zijn evenbeeld - met de behoefte aan iemand anders. Om relaties te hebben, met God en met anderen. In de hof in Eden liepen de man en de vrouw samen rond. Zonder schaamtegevoel, ook al waren ze naakt, en vrij in relatie met God en elkaar. De mensen voelden zich veilig en konden zich volledig toevertrouwen aan elkaar zonder bang te zijn voor verwijdering of afwijzing.

Schaamte
Met de zondeval (zie Genesis 3) is er schaamte, angst en verdeeldheid gekomen. Angst voor afwijzing, angst om jezelf echt te laten kennen. Dus zet maar maskers op! Maskers van succes, onafhankelijkheid, vrolijkheid, enzovoorts. Ofwel: doen alsof. Een voorbeeld: na een lange, zware dag staan er een paar vrienden op de stoep die graag op de koffie komen. En alles wat jij op dat moment wilt, is rust en tijd voor jezelf. Zeg je dan: "Oh wat leuk dat jullie op bezoek komen!". Het toneelspelen - iets dat we allemaal wel eens doen - is echter slechts een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk doe je namelijk de ander en jezelf meer pijn.

Openheid
Voor het veranderen van onszelf en om onze relaties te verdiepen, is kwetsbaarheid nodig. Openheid is hierbij de uitgangspositie. Je mag een keuze maken ondanks de mogelijke leeuwen en beren (angsten) die je ziet. Is het niet fantastisch dat God hierin voorziet. "Want God geeft ons niet een lafhartige geest, maar een sterke geest vol liefde en bedachtzaamheid" (2 TimotheĆ¼s 1:7, NBG).
Citaat: www.dehoop.nl


Loslaten.

Ook zal ik het een en ander los moeten laten.
Dat gene wat in de weg zit, wat ik gedurende mijn leven heb opgebouwd en wat nu in de weg zit.

O.a. mijn defensie loslaten, mijn muur afbreken.
Mijn pijn, schaamte en angst loslaten, en deze overwinnen.
God geeft me die mogelijkheid.
God zal een nieuwe muur laten opbouwen; een muur van liefde.






Nehemia 4:5-7
5 Onze tegenstanders dachten ons onverhoeds aan te vallen en te doden, en zo het werk te kunnen stopzetten. 6 De Joden die in de buurt van onze vijanden woonden kwamen overal vandaan naar ons toe en drongen er wel tien keer op aan dat wij met hen mee terug zouden gaan. 7 Maar ik stelde het volk, familie bij familie, bewapend met zwaarden, speren en bogen, bij de open plekken achter de muur op, daar waar de muur nog laag was.


Dit kan je dus bereiken, net zoals bij Nehemia, door je zwakke plekken te kennen, zodat je die ook kan verdedigen met Gods liefde.

1 opmerking:

  1. Het thema kwetsbaarheid was voor mij heel lange tijd theorie. Dat doe je toch niet.
    Ik droeg mijn masker zoals vele christenen die dragen. Aan de buitenkant zag niemand wat aan mij. Maar innerlijk had ik heel veel blokkades die mij weerhielden om te groeien in mijn geloof. Ze hielden me zelfs van Jezus af. Dat wist ik wel. Maar eigenlijk wilde ik geen risico's lopen.
    Ik heb bijna twee jaar meegedaan aan het programma Celebrate Recovery. En alle 12 stappen heb ik me eigen gemaakt. Wow... Wat een ervaring. Om in een veilige omgeving te kunnen delen met andere mensen die hebben besloten om ook hun masker af te zetten. Het is voor mij een complete wedergeboorte geworden. Ik heb ontdekt dat de bereidheid om je kwetsbaar op te stellen, heel veel oplevert. God staat nu (weer) op de eerste plaats in mijn leven. En ik heb het laatste jaar al heel wat mensen kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen