Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


dinsdag 29 september 2015

Keuze nieuwe TV of ...... een nieuwe lepel.





Stel........


Je staat 's morgens op, je maakt koffie of thee voor jezelf klaar pakt suiker en of melk.
Dan het lepeltje......... Oh ja die was gisteren kapot gegaan en heb je weggegooid, dan maar een vork.
En je gaat lekker voor de TV (oude beeldbuis TV) het nieuws kijken.
Je TV werkt super, helder beeld en helder geluid.
's Avonds hetzelfde verhaal dus ook weer: "Oh ja de lepel was kapot, weer een vork"

Dan kom je bij een kennis, je krijgt koffie/thee met melk en of suiker met een lepeltje.

Samen kijken jullie naar een film via een prachtige nieuwe flatscreen 3D HD TV van je kennis.
Maar dat beeld is wel super gaaf, wauw!!!!!
Je zegt tegen je kennis, die ga ik ook kopen, geweldig beeld en geluid man!!



Een paar dagen later koop je zo'n TV en die kost je 2000 euro, een  3D HD 50inch  flatscreen TV met alles erop en eraan, en nog beter dan die van je kennis.

Dan installeer je deze, onder het genot vaan koffie/thee en..... oh ja een vork, lepel is immers weggegooid.

's Avonds ga je weer onder het genot van koffie/thee met je ...... vork TV kijken.

De volgende morgen stap je weer uit bed, weer koffie/thee en dan ..... Oh ja weer die lepel.
Je begint je te irriteren. Weer een vork.

's Avond weer die irritatie van die kapotte weggegooide lepel.

En zo gaat het dag in dag uit, week in, week uit en ja zelfs maand in maand uit.
Elke keer weer die irritatie van die lepel.

Het ergert je elke keer weer, maar je doet er niets aan......!!!

Maar....... je heb wel die geweldige 3D HD flatscreen TV van 2000 euro

Had je die TV van 2000 euro nodig of.............. een lepel van 20ct?

Het gaat hier duidelijk om keuzes. Wij maken allemaal keuzes.
Maar waar baseren we onze keuzes op?
Vaak op het uiterlijk, het materialisme, wat de wereld je bied, maar NIET op wat we echt nodig hebben!!!!!! (In bovenstaande verhaal: de lepel)
Nee, we kiezen dan voor de TV!

Die irritatie is er niet voor niets, het is een gevoel, een gevoel van onvrede.
En ja Jezus is het tegenovergestelde; vrede, dat weten we.

Onvrede & Vrede, een verschil in keuzes;
TV of Lepel
Boosheid of Liefde.
De Wereld of Jezus

De oude TV was nog goed, gaf geen irritatie, de lepel was kapot en weggegooid, het ontbreken van deze lepel gaf irritatie dus onvrede!
Maar toch kocht je een andere TV!!


Romeinen 12:2 (HTB)
U moet niet worden als de mensen die zich niets van God aantrekken. U moet anders worden, door een nieuwe manier van denken. Dan kunt u ontdekken wat God wil. En wat Hij wil, is goed, aangenaam en volmaakt.

Die irritatie had dus voorkomen of opgelost kunnen worden door een nieuwe lepel.
Een andere of nieuwe keuze. Een andere manier / nieuwe manier van denken dus.

God gaf het immers aan......, die bewuste lepel te vervangen......................., 
dat was...... Gods Wil.


Hoe had je TV gekeken als je wel die lepel had gekocht?
Zeer waarschijnlijk zonder die irritatie, want je hebt een lepel. Dus dat kan je niet meer irriteren.
En je 'oude' TV? Die was nog goed, dus geeft die ook geen irritatie.

Je zou dus veel relaxter TV kijken...., onder het genot van een heerlijk bakkie koffie / kopje thee.

In het leven draait het altijd om keuzes!!!
Iedereen komt zo'n 'symbolische' keuze TV of lepel tegen, meerdere keren in zijn leven, ook ik.

Kies voor een nieuwe manier van denken, laat je leiden door Gods wil,

dan zal je vaker voor de 'lepel' kiezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten