Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


woensdag 6 maart 2013

HSP; Gods Plan


Gevoel.....
Het gevoel hebben wat je omgeving uitstraalt.
Het gevoel hebben dat je eigen uitstraling, botst met de uitstraling van je omgeving.
Het gevoel hebben dat je de omgeving voelt.
Nee dit is geen New-Age gevoel. Met New-Age heb ik helemaal niets.
Wat is dit gevoel dan? Ze noemen het wel eens Hoogsensitief.



Hooggevoelige personen:
- voelen stemmingen van anderen goed aan;
- nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
- ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
- hebben afkeer van specifieke indringende prikkels; 
- worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
- raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
- worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd; 
- denken vaak na over hun roeping;
- filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
- dromen, fantaseren en overwegen veel;
- zijn opmerkzaam en aandachtig;
- functioneren heb beste in hun eigen tempo;
- zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
- vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen; 
- zijn intuïtief en creatief; 
- hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
- zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
- hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten en huidirritaties en allergieën;
- hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
- lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
- vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.


Vaak wordt Hoogsensitief gekoppeld aan allerlei New-Age achtige gedachten, vormen, oplossingen etc.
Maar zoals ik dat hierboven al omschreef heb ik daar helemaal niets mee. Zou ik ook niet willen!

Ik denk dat hoogsensitieve christenen juist beter met God en Jezus kunnen communiceren, het is misschien wel voor HSP Christenen eenvoudiger.
Mits ze weten hoe hier goed mee om te gaan.

Spreuken 4:23
23 Bescherm je hart boven alles, want uit je hart komt alles voort wat je doet.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.


Hoogsensitief, maar hoe gaan christenen hiermee om?

Zelf merkte ik nadat ik gisteren thuis gekomen was, dat er een bepaalde "gespannen" sfeer hing, daar kwam nog bij dat ik "geladen" thuis kwam. (natuurlijk is dit maar 1 voorbeeldje; zo heb ik nog meer.)
Ik voelde dan ook een botserige effect, waar ik dan ook eerlijk vooruit kwam.
Dit opgelost, door even buiten lekker te vegen en 's avonds te gaan hardlopen.

Maar juist het ontdekken van het gevoel, het bewust woorden, geeft mij nieuwe inzichten.
Nieuwe inzichten waar ik Jezus, maar Jezus ook mij, bij wil betrekken.
Het voordeel als Christen om de "omgeving" aan te voelen is dat je God snel om hulp, advies kan vragen; het kan dus "pastoraal", maar ook psychisch helpen.
M.a.w. als ik mijn HSP beter begrijp en ontdekt dat Jezus nog beter door mijn heen kan werken; ik kan dan dus nog meer als Christen groeien.
God heeft dus met mijn HSP een plan!


Genesis 18:17
17 De HEER dacht: Waarom zou ik voor Abraham geheimhouden wat ik van plan ben?

1 Thessalonicenzen 5:18
18 Wat er ook gebeurt, dank altijd God, want Hij wil dat u als christenen zo leeft.

Hoe zit Gods plan er dan uit voor mij?
Wat Genesis 18:17 al zegt; God zou zijn plan niet voor mij geheimhouden.
Ik ben dus benieuwd wat God aan mij de komende tijd gaat openbaren!

39 opmerkingen:

  1. Amen! HSP heeft helemaal niets te maken met New Age of iets engs.. je hebt het goed omschreven. Je voelt meer....ziet meer... en dat kan God zeker gebruiken... Hij wil door je heen werken... <3 Gods zegen toegebeden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om een christen te ontmoeten die zo naar hooggevoeligheid kijkt! Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat schrijven :)
    Groetjes Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben ook christen, en ik heb ook last van hooggevoeligheid,j ik huil vaak hierom ik vind het een last.
    andere mensen kunnen gewoon alles doen en ik neem de emoties van andere over voel me net een put van andermans emoties, Wie ben ik zelf vraag ik me dan af.
    steeds als ik bij mijn mede christenen ben voel ik hun worstellingen het gaat zo ver dat ik er mee aan de haal ga.
    ik wil niet alles weten ik wil niet alles voelen, dan besef je hoeveel vijanden je hebt, ik heb een verleden van afwijzing en ben ik bij mensen in de buurt die last van afwijzing hebben word ik mee gesleurd in hun emoties.
    en begint het weer van vooraf aan gelukkig als ik gods woord proclameer valt het van mij af dan vraag ik mij af is hooggevoeligheid wel van god of is het een vorm van spiritisme. of zondes van je voorouders.
    Iik heb het er heel erg moeilijk mee zeker omdat ik neergezet word als stemmingswisselingen. terwijl ik weet dat ik op dat moment een emotie overneem van iemand anders leg dat maar uit aan je medechristenen, die kijken je aan of je zwaar gebonden ben. ik vind het moeilijk iets, bidden voor mensen kan ik niet want doe ik dat krijg ik hun hele lading over mij heen het grappige is dan wel dat hun opgeknapt en wel weg gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmm, is er iets voor christenen die hsp zijn? Wat je schrijft; eigenlijk snapt niemand je. Het is moeilijk om dan staande te blijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken ook wel wat dingen. Maar noem mezelf vooral introvert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Introvert zijn en hooggevoeligheid hebben veel overeenkomsten. Het delen van ervaringen en gevoelens doet veel goed en hebben we ook nodig, want de wereld is niet ingesteld op hooggevoelige mensen en vindt ons maar raar.
    Het is vaak erg moeilijk staande te blijven in deze harde, rumoerige en stress gevende wereld. Vrijwel overal zijn prikkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net zo als Anoniem (14/9) zegt: mensen vinden ons maar raar en lastig.
    Ze begrijpen niet waarom, in hun ogen, jij zo moeilijk doet.
    En dat onder vindt je wekelijk en soms dagelijks van de mensen om je heen.
    Waarom kun je niet in die stoel zitten, waarom wil je niet dicht bij de muziekband zitten, waarom wil je niet onder die lampen zitten, waarom doet ze toch weer zo moeilijk, waarom loopt ze weer huilend weg. ect. ect. ect.

    Het blijft moeilijk, maar ik blijf bij mijzelf en luister wat mijn lichaam zegt. Hoop dat God me duidelijk kan maken wat ik er mee kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Luisteren naar je lichaam is zeer belangrijk, veel mensen vergeten dat.

      Veel mensen weten niet wat HSP is en snappen je vaak daardoor niet.
      Openheid kan je hiermee helpen, als mensen weten waar je meezit kunnen ze wellicht helpen.
      Een lichamelijk handicap is zichtbaar, maar HSP is niet zichtbaar, en onbekend voor het grote publiek.
      Maar veel mensen hebben gelukkig wel begrip voor mensen die anders zijn, als ze maar weten wat je bedoeld.

      Verwijderen
  8. HPS is gewoon een gave van God aan weinigen, daarom snappen anderen het niet en zeggen religieuse mensen dat het new age is. Marr het is een ware gave!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Horen van en onderscheiden van Gods stem. Sterk geleidt weten door de Heiige Geest. Belangrijke gebeurtenissen weten voor ze gebeuren. Zo wist ik dat iemand zwanger was 1 dag voor het me werd verteld. Scherp zijn om de tijd waarin we leven en duidelijk signalen daarvan herkennen enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heerlijk om te ontdekken en lezen dat meer christenen dit hebben! Zelf bennik ook hsp-er en heb een dochter van 18 met hsp (o.a)
    Ik probeer het nu iets meer te omarmen en minder stoer te doen!
    Ik schilder en teken graag en wil dit meer gaan doen om anderen te bemoedigen of zo een woord van God door te geven.

    Heerlijk die herkenning: dat we als hsp-ers dingen opvangen, sneller dan anderen en zo ook iets te mogen betekenen!
    Gods zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn om te horen dat er al veel mensen zijn die goed met hun hooggevoeligheid weten om te gaan. Ik geeft coaching en training bij hooggevoeligheid om er beter mee om te gaan. Binnenkort start ik met een opleiding pastorale counseling en hoop ik dat het een mooie combinatie is. Als je hooggevoelig bent en je weet er niet mee om te gaan is het een last. Herkenning en erkenning geeft rust met daarnaast de omgang met hsp.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zelf worstel ik veel met mijn hooggevoeligheid, omdat ik mezelf verwachtingen op leg die ik niet waar kan maken. Alles wat ik lees over hooggevoeligheid geeft me rust, omdat het een stukje (h)erkenning is voor me. Maar oh wat is het moeilijk om balans te vinden en op die manier optimaal gebruik te kunnen maken van de hooggevoeligheid!

    Op sommige pagina's lees ik dat je als HSP makkelijk over je grenzen heen kan gaan. Voor mij is dat heel herkenbaar en ik denk dat ik in mijn banen zo vaak over die grenzen heen ben gestapt dat ik vorig jaar een soort van burn-out ben geraakt. Ik werkte parttime, vier dagen per week, maar bikkelde zo hard door op de dagen dat ik werkte dat ik het alsnog niet trok. Het was een baan met onnoemelijk veel prikkels (coördinator op een financiële afdeling) waar ik als een soort knooppunt fungeerde van allerlei mensen en vragen. Op een gegeven moment zag ik huizenhoog tegen de dag op en er zijn genoeg dagen geweest dat ik huilend de dag afsloot. Nu ben ik erg zoekende naar wat bij me past, waar ik goed kan functioneren en ik ook nog met m'n hart kan werken. Ik werk op dit moment weer vier dagen, met minder verantwoordelijkheid, maar nog wel met aardig wat prikkels. Ik merk dat ik vaak doodop ben na een dag.

    M'n relatie heeft eronder te lijden gehad en is pas geleden stuk gelopen hierdoor. M'n vriendin wilde tegelijk altijd alles samen doen, terwijl ik écht m'n rust en ontlading nodig heb. Daardoor vraag ik me af of dat überhaupt wel samen gaat.

    Het afgelopen jaar zijn er daarnaast teveel veranderingen geweest: een nieuwe baan (waar ik net over schreef), een nieuwe omgeving vanwege verhuizing. Daarbij woonde ik eerst op mezelf en nu bij vrienden in huis, wat weer allerlei lastige situaties en prikkels voor mezelf geeft. En dan de relatie die vaak lastig was. Daarbij is sporten altijd een uitlaatklep geweest, maar nu niet mogelijk vanwege een langdurige blessure aan m'n knie. Soms zijn er dagen dat ik niet weet hoe ik verder moet. Maar met name als ik alleen ben én positief kan denken (dus niet ga piekeren), dan kan ik tot rust komen en soms zelfs weer een klein beetje genieten. Of als ik écht kan praten over wat me bezig houdt.

    Vanochtend lees ik weer veel over HSP en besef ik dat dat een belangrijke eigenschap met veel invloed is voor mij. Ik besef dat ik er meer rekening mee moet houden. Eén van de dingen waar ik tegenaan ben gelopen is dat ik in de Bijbel zie en ook geloof vanuit Gods perspectief dat een mens gemaakt is voor relaties. Dat trek ik denk ik verkeerd door door te verwachten van mezelf dat ik veel samen moet doen en samen moet optrekken, altijd contact moet willen hebben. Dat is funest, omdat ik dan geen verwerkingstijd meer heb voor mezelf.
    Tegelijk mis ik een plek of een groep waar ik kan praten over deze dingen. Ik weet dat dat mij helpt en ben iemand die heel erg houd van (diepe) verbinding en inhoud.

    Zijn er mensen die dit herkennen? Ik ben benieuwd hoe andere christenen omgaan met hun hooggevoeligheid, in combinatie met hun geloof in (de God van) relaties!

    Groetjes,

    Nathan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Nathan, God is inderdaad een God van relaties, maar God wil een relatie met jou!
      Het gaat er God om dat je je relatie met hem vasthoud. Hij houd van je zoals je bent, Hij houd van jouw HSP. Hij heeft jou immers gemaakt

      Door je relatie met God zal je groeien en je HSP beter leren begrijpen en wat voor doel God voor je heeft. Het is immers jouw talent, door God gegeven!

      HSP is gewoon heel Bijbels dus normaal.
      Er is een Bijbels verhaal waar je Jezus hooggevoeligheid in terug kan vinden:
      Markus 5:24-34 (hetverhaal van de bloedvloeiende vrouw):
      24 Jezus ging met hem mee. De mensen liepen achter Hem aan en verdrongen zich om Hem.
      25-26 Onder hen was een vrouw die al twaalf jaar bloed verloor. Zij had veel geleden omdat er veel aan haar was gedokterd. Al haar geld had zij eraan uitgegeven, maar het had niets geholpen. Ze was eerder achteruitgegaan.
      27 Maar nu had ze gehoord over de wonderen die Jezus deed. Zij wrong zich tussen de mensen door naar Hem toe en raakte van achteren Zijn kleren aan.
      28 "Als ik Zijn kleren maar kan aanraken, zal ik beter worden", dacht zij.
      29 Het bloeden hield onmiddellijk op en zij merkte dat ze genezen was. Ze verloor geen bloed meer.
      30 Op dat moment draaide Jezus Zich om en vroeg: "Wie heeft mijn kleren aangeraakt?" Want Hij voelde dat er kracht van Hem was uitgegaan.
      31 Zijn discipelen zeiden: "Hoe kunt U dat nu vragen? U staat midden tussen de mensen!"
      32-33 Maar Hij keek rond om te zien wie het geweest was. Geschrokken kwam de vrouw naar Hem toe. Zij beefde over haar hele lichaam, omdat zij zich realiseerde wat met haar was gebeurd. Zij viel op haar knieën en vertelde Hem precies wat er was gebeurd.
      34 Hij zei tegen haar: "Vrouw, u bent genezen door uw geloof in Mij. Ga met een gerust hart naar huis."

      Verwijderen
  13. Beste PTe,

    Bedankt voor de snelle reactie, dat is ook wat ik besef. Ik doe m'n best daarin, hoewel ik soms besef dat ik júist níet m'n best moet doen en God moet laten doen.

    Feit is dat de wereld om me heen hectisch en pittig is voor mij en dat het echt belangrijk is daarin balans te vinden voor mezelf.

    Groet,

    Nathan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, wat ben ik blij dat ik deze site gevonden heb!! Ik heb al zo veel gezocht op het web om medechristenen te vinden die HSP-er zijn. Je komt zo snel (bijna alleen maar) new age pagina's tegen en HSP. Ik zou dolgraag in contact komen met mede christenen die ook moeite hebben (gehad) met een wereld die hen overweldigd. Ik ben al jaren bezig met het proberen te accepteren dat god HSP als gave heeft gegeven en niet als vloek. Maar ik zou het heel fijn vinden om daar eens met iemand over te praten die het (h)erkent.

    Is er iemand die dat zou zien zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem:),

      Moeilijk is het he om je weg te vinden als je merkt anders te zijn dan anders? Als je het leuk vind kunnen we eens contact hebben. Ik ben ook al jarenlang aan het aanmodderen en het lijkt alsof de hele wereld doordraaft en ik als een buitenstaander sta toe te kijken. Al van jongs af aan voel ik me anders, voel ik emoties van anderen feilloos aan en ben ik ook heel erg op de ander gericht waardoor ik veel van mijn eigenheid verlies. Dit lijkt steeds erger te worden. Ben christen en heb een persoonlijke relatie met God en leef dicht met Hem. Heb steeds meer moeite om staande te blijven in de maatschappij waardoor ik me afzonder. Herken je dit ook?

      Verwijderen
  15. Wat lees ik hier een grote hoeveelheid aan dagelijkse herkenbaarheid! Alleen daarvoor kan ik God al danken maar óók dat ik met en in Hem mag leren dit te "gebruiken"tot eer van Hem! Hoe?
    Ik ben een cursus CPC pastorale counseling begonnen zonder examen te gaan doen, dat examen is voor mij nu (weer) een valkuil. Als God mij deze kans geeft kan het ook zéker zonder cijfertjes...en hoe verder? Ik weet het niet, Hij wel. Dank voor jullie schrijven, is werkelijk een eye-opener...Ted (59)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat lees ik hier een grote hoeveelheid aan dagelijkse herkenbaarheid! Alleen daarvoor kan ik God al danken maar óók dat ik met en in Hem mag leren dit te "gebruiken"tot eer van Hem! Hoe?
    Ik ben een cursus CPC pastorale counseling begonnen zonder examen te gaan doen, dat examen is voor mij nu (weer) een valkuil. Als God mij deze kans geeft kan het ook zéker zonder cijfertjes...en hoe verder? Ik weet het niet, Hij wel. Dank voor jullie schrijven, is werkelijk een eye-opener...Ted (59)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn om dit te lezen. Ik herken mij zeker in veel dingen. Vooral het terugtrekken. Ik vind het heerlijk om alleen te zijn, om de dingen van God te bestuderen, om stil te zijn voor God. Mijn creatieve uitlaatklep is muziek. Muziek luisteren, spelen en schrijven. Maar ik kan ook helemaal lyrisch worden van wat ik in de natuur zie. Dan probeer ik mijn man en kinderen ergens op te attenderen, maar die kennen dat gevoel van natuur niet. Ik kan me intens gelukkig voelen als ik in de natuur wandel, zomaar kijkend naar de horizon, de mooie kleuren in de natuur, de geur van de natuur. In de zomer ruik je dat het mooi weer wordt of blijft. Dat heeft een speciale geur, sommige mensen kijken me dan raar aan.... :) Ook voel ik emoties van anderen, en dan raak ik in de war. Omdat ik dan meestal denk, dat het aan mij ligt, dat zij zich rot voelen, of onrustig. Nu ben ik gaan leren dat het hun emoties zijn, waar zij mee worstelen. Ik voelde dat vaak als afwijzing. Ik heb me dus heel vaak onterecht afgewezen gevoeld. Programma's als de Voice e.d. vind ik verschrikkelijk, omdat ik het heel erg vind dat mensen "soms zo afgekraakt worden". Je kunt mensen soms zo pijn doen, en heeft dat zin. Het lijkt wel om mensen er genoegen in hebben om genadeloos kritiek te uiten. Wat mij betreft mag dat wat minder. Heel vaak voel ik door de woorden van mensen dat er iets anders aan ten grondslag ligt. Het klinkt mooi, maar het klopt niet. Dat vind ik lastig, je moet er zo voor waken om niet te "veroordelen". Maar je proeft door de woorden andere motieven en andere gevoelens. Kennen jullie dat? Of is dat verbeelding? Misschien zijn HSP's wel personen die de gave van onderscheiding hebben, maar dat niet weten of nog niet onder de autoriteit van God gebracht hebben. Een belangrijke gave, zeker in deze tijd. Koester deze gave, en ga er mee aan de slag. In de bijbel staat dat door oefening deze gave tot zijn recht komt. Heb 5:14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad. Een profetische gave, die heel speciaal is. Zelf moet ik ook nog flink oefenen, en telkens wat ik voel of ervaar echt onder de gehoorzaamheid van God brengen en vragen wat de bedoeling is, want dan blijft het naar mijn idee zuiver. Hopelijk bemoedig ik jullie hiermee. Hartelijke groet en zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een herkenbare verhalen lees ik hier. Waarom ontmoet ik zo heel weinig HSP-ers in het leven? Volgens het boek van Elaine Aron over HSP-er zijn, is zo'n 20 procent van de bevolking HSP. Ik geloof daar niets van. Om mij heen zie ik vrijwel alleen mensen die juist van prikkels houden, harde muziek goed kunnen verdragen, die geen last hebben van fel (zo)licht etc. Waar zijn al die mensen? Ik zou ze graag ontmoeten, en dan niet alleen op het internet, maar in het dagelijks leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ik ben Nico 44 jaar, Ook ik ben Hsp-er ,al wist ik het nooit zeker, maar ook ik hou van harde/snelle muziek (rock ,metal)maar de Volume moet niet in eens te hard staan en heb jaren gebokst, ben fysiek behoorlijk hard, Ik houdt van prikkels, maar ik ben ook snel verzadig in prikkels, dat betekend dat ik Bijv. snel genoeg heb van mensen die steeds hezelfde zeggen of druk leggen.
    Ik ken een aantal Hsp-er maar kan ook niet altijd met hsp-ers over weg, omdat hun prikkels anders zijn dan mijn. Het weten dat ik Hsp-er ben geeft ontzettend veel rust, daarvoor voelde ik me vaak verward, onzeker of ik o.a wel de dingen goed voelde/waarnam en dat gaf veel woede, drift en frustratie, ook snap ik ook waarom ik zo gevoelig reageer op bijv. bepaalde teksten uit de Bijbel en(strenge) sprekers, voor mij is `t dus noodzaak om m`n sprekers uit te zoeken, die niet te veel met "moeten/druk" aankomen.

    Kortom , niet alle Hsp-ers zijn hetzelfde, we zijn tenslotte, allemaal (hsp-er of niet) uniek, op onze eigen manier.

    Veel succes en veel zegen, en gebruik je Hsp mogelijkheden tot een goed nuttig iets.

    Met Vriendelijke Groet Nico van R.
    Arnhem.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb ook als hsp dingen aangevoeld van te voren. Zo heb ik t aangevoeld dat mijn zusje kwam te overlijden doordat ik een week van te voren onverklaarbare veel verdriet en leegte ervaarde en niet kon plaatsen. De dag ervoor nog stil gestaan bij haar dood omdat ze heel erg ziek was maar daar eigenlijk in het algemeen nooit echt mee bezig was dat ze kon sterven. Meer omdat ze steeds als ze in ziekenhuis en vaak ook ernstig terecht kwam er ook weer redelijk goed uit kwam. Nu had mijn moeder vandaag ernstigs verdriet om haar omdat ze dus is overleden dat ik dat ook aanvoelde en haar een app stuurde om het te checken en het toen ook klopte dat ze op.dat moment erg verdriet had. Weet niet goed wat ik met die extra attenne aan moet. Wil het wel heel graag inzetten voor Jezus. Zodat hij Door mij heen kan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik kwam er zojuist achter dat ik HSP'er ben... Een vriendin wees me erop. En na wat onderzoek bleek: "slechts" 98% van de eigenschappen zijn op mij van toepassing...

    Wat een verademing om te lezen dat ik niet als enige als "zeur" wordt gezien! Ze noemden me vroeger ook wel "aansteller".

    Wat "anoniem" op 7 februari zegt, daar kan ik mij in vinden: dat HSP'ers (misschien wel) de gave hebben tot het onderscheid van geesten, wat wel en niet van God is.... Ikzelf ben hier een jaar geleden mee gezegend door m'n voorganger (ik had de gave al, hij bevestigde het) Ik voel situaties goed aan, zeer sterk. En kan me vaak goed openstellen voor leiding van de Heilige Geest. Sterker nog, zou me geen leven zonder die fijngevoeligheid kunnen indenken... Het genieten van geuren, kleuren, natuur, fluitende merels, rust, stille tijd met God...Ondanks alle ongemakken, die zich bij mij momenteel fysiek manifesteren zoals kaakkramp, nekpijn, schouderpijn en rugpijn door de prikkels die ik niet goed kwijt kan. Herkent iemand dit? Inmiddels loop ik bij een osteopaat, een fysio en kraker... En nu nog de mentale hulp, foefjes om HSP'er te kunnen zijn in deze bizar drukke wereld.

    Geen wonder dat ik zo'n fan ben van vaak op vakantie gaan! Dat hebben HSP'ers gewoon nodig :-) herkenbaar??

    Ik vind het fijn om te weten dat de rest van de wereld maar gewoon een rekening met ons moet houden! ;) morgen vertel ik het direct m'n collega's dat ik HSP'er ben, dan snappen ze waarom ik altijd zoveel de omgeving naar m'n hand wil zetten ;-)

    Wij zijn gewoon hartstikke nodig in deze schreeuwende, soms afgestompte wereld. Tijd om weer wat fijngevoeligheid in werk, relaties en het leven te blazen met de hulp van de Heilige Geest, als je het mij vraagt!

    Groetjes, S uit M.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo,

    Ik heb vandaag zitten kijken naar wat hsp precies inhoudt (Ivm met teveel prikkels autorijlessen).
    Ik zie hierin veel van mezelf terug vooral het denken. Verder dan me rijbewijs halen en mensen die zeggen dat ik me te verantwoordelijk gedraag heb ik er geen last van, en ben ook gewoon best extravert. Maar ik heb het idee dat mijn hsp een achtergrond heeft uit de bijbel, veel rust opzoeken, alsmaar rechtvaardigheid nagaan. Ook het verantwoordelijkheidsgevoel en veel dingen toetsen. Ik ben hierin dan ook gesterkt in het geloof. Wat ik me nu afvraagt, zou heel raar kunnen zijn maar had Jezus niet dezelfde bepaalde eigenschappen die overeenkomen met hsp?
    Misschien dat ik er totaal naast zit. Maarja zat zo weer is te denken, haha.

    Gr , p.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Goedemorgen,

    Hooggevoeligheid word helaas inderdaad nog steeds gezien als iets vaags of zieligs. Ik ben coach, gespecialiseerd in het begeleiden bij hooggevoeligheid vanuit een christelijke levensvisie. Veel christelijke mensen zwoegen er mee en denken dat ze vreemd zijn en niet begrepen worden, wat ik mij kan voorstellen. Als je alles in balans weet te brengen door God te vragen om je daarbij te helpen, is het geen probleem meer maar eerder een soort gave. Mocht je meer info willen of blogs willen lezen over HSP, dan kan je even kijken op: www.debreevitaal.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hallo,ik ben ook al heel mijn leven hsp daar ben ik een paar jaren geleden achter gekomen maar ben 3 maanden geleden tot bekering gekomen en ga er nu heel anders mee om heb nog soms dat ik niet voel dat ik word leeg gehaald of zelf weg geef.kom dan thuis ofwel met een hele maag vol emoties ofwel doodmoe.maar heb nu mijn eigen manier gevonden of wel zeg ik als ik het onmiddellijk voel god dit is niet van mij ik geef het aan jou.als ik het niet heb aangevoeld maar het maar pas voel wanneer ik dan thuis kom dan zeg ik meestal here alles wat ik verloren geraakt ben of weg gegeven heb trek het in een zucht van een adem terug naar mezelf.
    misschien kan ik anderen hier mee helpen met deze manier groetjes tine

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo,

    Wat een gods wonder om op deze site terecht te komen.
    Ik ben ook al vanaf kinds hsp, maar wist dat toen natuurlijk nog niet.
    Ook herken ik veel,wat ik hier lees bij mijzelf, wat een opluchting om dat te lezen.
    Ik merkte dat er juist veel christenen zijn die het niet begrijpen en dachten vaak dat ik bezeten was. Mensen begonnen mij te ontwijken, omdat ze bang waren dat ik iets van ze te weten zou komen. Of vonden dat ik een betweter was. Als hsp zijn er zoveel prikkels en voel ik waar anderen mee zitten. Toen ik me er bewust van werd, dacht ik ook wat een vloek is deze gave, want ik kreeg ook lichamelijke kllachten. Maar god heeft mij echt laten ziens dat ik gezegend ben om hsp er te mogen zijn. Hij zou dit nooit geven als je er niet mee overweg kan. Dat wilt nog niet zeggen dat het makkelijk is. Maar dat god via mij werkt is prachtig. Ook al zijn sommige ervaringen vermoeiend en ben ik soms dagen niet lekker. Ik zie het als de wil van god en god laat me ook weten via zijn heilige geest wat juist is of niet.
    Via de bijbel geeft hij ook antwoorden op vragen die ik heb. Ik denk inderdaad dat er mensen als ons nodig zijn in deze verharde wereld, omdat wij ook leven vanuit onze hart en we nog op een bepaalde manier zuiver zijn in onze hart een die hartconnectie net gid hebben. God kent immers onze harten. Ook ik heb niks met new age gedoe en daar moet je ook verre van blijven. Maar ook de kerk kom ik niet meer, omdat je zo onbegrepen wordt. Ik begrijp gods woord in mijn hart en dat is genoeg voor god, ik hoef het niet aan de buitenwereld te laten zien (zoals de farizeers). Toch wil ik zeggen dat deze gave soms best zwaar kan zijn, ik heb ook een burn gehad, ik kijk ook geen tv meer teveel wat er binnenkomt, drukte en mensenmassa vind ik erg vervelend en ben dan zo moe, moe van pc en mobiel, tijdens gesprekken met mensen, voel ik dat ze niet altijd oprecht zijn en kan al helemaal niet tegen onrecht. De rust en het terugtrekken en gesprekken met god, wandelen in de natuur, maakt me weer rustig en helder. Omdat het leven nu zo chaotischer is geworden en de duivel ook alles uit de kast haalt voel ik meer onrust, ook de angst bij mensen. Als mensen deze gave niet snappen, dan snappen ze jezus en zijn discipelen ook niet. Het voelt soms ook wel eenzaam als je hsp bent, want je bent anders dan anderen. Je maakt makkelijk contact met mensen en soms maken mensen misbruik van je goedheid, dat is mijn valkuil, ik denk dan help ik toch iemand door er voor hem/haar te zijn. Ik ben altijd oprecht en welgemeend betrokken met iemand en zijn/haar probleem. Maar andersom als ze je niet meer nodig hebben dan laten ze ook niks meer weten. Gelukkig laat god mij ook meer zien wat de bedoeling is, ook al snap ik dat niet meteen op dat moment. En leert god mij ook om los te laten en geeft hij ook oplossingen. Door ook andere berichten op deze site te lezen, weet ik dat mijn hsp zijn als gelovige ook normaal is en een godsgeschenk. Ik bid dat god mij de kracht blijft geven om hier mee om te blijven gaan en zijn wil te mogen blijven doen in liefde en vertrouwen. Love u god

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik ben Hsp-er.Ik wordt belaagd door machten en krachten niet van God. Dit begon 4 jaar geleden in de nacht. Ben tot geloof gekomen en leef nu met in relatie tot God.
    Voelt ook of er een demon in/ bij mij zit en op mij parasiteert. Al veel hulp gehad, medisch gezond. Bevrijdingspastoraat gehad en nog niet volledig bevrijd. Niemand begrijpt wat maakt dat ik nog niet vrij ben. Er zijn veel mensen die voor mij bidden en ik bid zelf veel. Zou iemand passende hulp weten? Zijn en CHristenen die HSP-er zijn met soortgelijke ervaringen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. fantastisch dat je God hebt aangenomen in je leven.
      Ik ben ook HSP-er en ook de Hss zoeker.
      Ik kan je begrijpen als je demonen voelt, en daarbij bevrijding nodig hebt.
      Deze zomer juli 2017 heb ik mij laten dopen.
      Ik kom uit een PKN kerk waar veel niet naar God geluisterd werd en dat viel mij dus elke keer verkeerd.
      Ik zag God huilen toen iemand die samenwonend was en in de kerkenraad kwam te zitten.
      Nog een ander die gekozen in de kerkenraad kwam die een hele grote boeddha in huis heeft en dat beeld vaak aaide.
      Gods verdriet deed mij pijn, ik heb diverse mensen op de hoogte gesteld, maar het is 2017 en wij moeten ons een beetje bijstellen was het antwoord, ik zeurde denk ik.
      Ik heb toen besloten niet meer naar deze kerk te gaan.
      Helaas is er niets dichtbij in de buurt waar ik heen kan gaan.
      Maar ik heb wel een bijzonder mooie bidstond in de buurt gevonden.
      Her is fijn als je daar in een kleine groep vaak voor je laat bidden.
      Zelf werk ik met edelstenen waar ik sieraden mee maak.
      Dan zie je veel mensen die van alles zoeken in die stenen, iets wat ik wel voel maar niets mee te maken wil hebben.
      Bid zelf hiervoor dan zal God je elke keer een stukje vrijheid geven zodat je dat niet meer hoef te voelen. (ik bedoel dus de demonische kanten)
      Misschien mooi om eens een weekend naar bidden en vasten te gaan.
      Ook daar wordt veel voor bevrijding gebeden en mogen vele dat ervaren.
      God heeft het als een GAVE aan ons gegeven, wij hoeven dat alleen maar aan te nemen en Hem daarin te vertrouwen.
      Mooi ontroerend nummer van opwekking is 803 dan loop ik vol met tranen.
      Ik ben nu zover dat ik de opleiding HSP ga doen en misschien wel de pastorale kant op mag gaan.
      Ik hoop dat ook jij met veel bidden en vasten voor demonen zijn uitwerking mag gaan vinden.
      Liefs Yuness.

      Verwijderen
  27. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ben een Facebook groep begonnen onder de naam: Christen en HSP en Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik herken zoveel, ik stagneer op dit moment aan alle kanten, en zou het liefst helemaal alleen willen zijn. Ik voel zoveel dat ik het zelfs niet meer kan filteren, laat staan onderscheiden. Mensen begrijpen er niets van, en ik schijn van alles verkeerd te interpreteren, maar als iemand lelijk tegen mij doet, is dat toch lelijk? Ik kan dit niet normaal vinden, maar blijkbaar moet ik dat wel normaal vinden. En dat kan ik niet. Het raakt me telkens zo hard. En het pantseren van mijn hart vind ik heel moeilijk. Het pantser der gerechtigheid probeer ik toe te passen, maar als ik eerlijk ben, lukt mij dat niet zo goed. Wie herkent zich hierin? Het zou me helpen, want ik krijg de indruk dat er van alles aan mij mankeert, en daar baal ik zo van. Ik voel me een beetje wanhopig. Hopelijk kan iemand mij wat tips geven. Dank je wel alvast. God bless.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Lieve Anoniem van 11 december.

    Ik begrijp wat je doormaakt dat heeft mij ook vaak veel pijn gekost en dan bedoel ik dat ik er dagen soms maanden last van heb gehad.
    Dat hakt erin toch!!
    Wees niet wanhopig want God staat aan je zij.
    Geef niet op maar zeg hardop tegen God ik geef het aan U. Proclameer het keer op keer dat lucht op!
    Ik laat los wilt u het voor mij veranderen!!!!
    Probeer elke ochtend een WAPENUITRUSTING aan te doen en je te beschermen voor alles waar jij niet toe in staat bent.
    Zoek het op wat dat inhoud (google).
    Maar als je contact wilt mag je appen 06-24486877 vraag God of dat iets voor je is???
    God wil je vernieuwen heeft je lief en heeft juist jou uitgekozen om deze GAVE toe te bedelen, deel het met anderen ga in de bijbel op zoek maar bid daar dan eerst voor zodat God je de handvaten kun t gaan geven.
    Wij kunnen het zeker niet alleen.
    Bid voor de mensen die je pijn en verdriet hebben aangedaan, zegen deze mensen, en geef ze vergeving!
    Ik weet dat het niet makkelijk is maar God wil dat je vergeeft en dan zal je bevrijd worden van deze nare gevoelens ie deze mensen je hebben gegeven.
    Hou het bij jezelf j hoeft niet tegen iedereen te zeggen dat je HSP hebt.
    Weet je dat wij als HSPers een nog korter lijntje met God hebben.
    Is dat dan niet Gods liefde voor ons.
    Ik heb hierboven ook gereageerd en zoals je kunt lezen dit jaar gedoopt.
    Tuurlijk weet ik niet alles maar God geeft mij duidelijkheid.
    Ik wil de opleiding gaan doen voor HSPer en aan huis hier mensen ontvangen om ze te helpen met God liefde.
    Ook ben ik samen met een man aan te bidden om een gebedskring op te zetten.
    Ik woon in Oost Groningen Vesting van Bourtange, willen jullie allemaal hiervoor in gebed gaan!!!!!!!! WOUW hoe meer mensen hiervoor bidden hoe meer vreugde in de Hemelse gewesten.
    oost Groningen is heeeel religie gevoelig weinig diepgang echt nog een gebied die opwekking mag gaan ontvangen.

    Ik wens een ieder op deze site een Gezegend 2018.
    Zoek dit nummer eens op van (Jong en vrij (U zingt over mij!)
    Liefs Yuness.
    Dit lied geeft mij een warm gevoel als je er weer even door heen zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik merk dat ik heel erg aan het worstelen ben met mijn gevoel. Onze dochter is hooggevoelig en ik zie veel dingen van haar in mijzelf. Het maakt mij onzeker en ik merk dat ik een ontzettende drang heb om mijzelf te bewijzen. Als vader, man, maar ook op mijn werk en in de sport die ik beoefenen. Ik merk dat ik heel er moeilijk kan accepteren dat iets echt goed genoeg is. Ik kan niet zien welke zaken ik bereikt heb of wat ik heb bijgedragen aan de mensen om mij heen. Ik denk er vaak over na wat Gods doel is met mijn bestaan. Ik heb een prachtig gezin, werk en heb alles wat mijn hartje begeert. Je zou zeggen, geen enkele reden om veel te piekeren en onzeker te zijn. Maar toch gebeurt het telkens weer. Wanneer kan ik tevreden zijn met wat ik heb gekregen. Dagelijks bid ik God om een tevreden hart en of hij die onzekerheid weg wil nemen. Ik voel dat het mij in de weg staat om echt voor Hem te leven. Hoe kom ik hier uit? Wanneer krijg ik rust?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lieve HansJKooi,
    Leg je leven nu eens volledig in Gods handen!
    Ik hoor je zeggen over je onzekerheid die komt niet van God, dat is de vijand die je dat in praat en je laat piekeren.
    Bid dat de vijand weg gaat in Jezus Naam.
    Accepteer hoe jij bent! want God heeft jou al lang geaccepteerd.
    Wees wie jij bent gewoon jezelf.
    Ik hoor dat je druk bezig bent met goed doen. werk kinderen gezin sport, maar hoeveel tijd heb jij echt met Onze Vader?
    Als je meer in gedachten b.v naar je werk toe met Hem gaat praten en vooral danken dan zal dat verschil gaan maken in je leven!
    Dank Hem voor je kinderen mooie weer werk huis gezinsleven.
    Maar vooral ook voor de Hooggevoeligheid die een gave Gods is en zet dat op je gebedslijstje want God heeft het jou gegeven.
    Dank God en leg Hem jouw constante ontevredenheid en onzekerheid voor en bid dat dit mag verdwijnen in Jezus naam.
    God geeft jouw alles en wil niet dat je ontevreden bent maar dankbaar wordt.
    Ik hoop dat je God meer gaat danken en dat je verschil gaat voelen in je gedachten.
    Je wordt hier sterk van en rust vraag het Hem dan ga je ook ontvangen.
    Ik ben al een tijd coacht met Gods zegen daarin en merk enorm verschil bij mensen maar ook bij mij zelf.
    Je mag mij bellen of appen als je dat wilt, het is vrijblijvend.
    06-24486877 Gods zegen

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Goedemorgen,
    Wat super om te lezen dat er meer hsp'ers zijn en dicht leven met onze lieve heer.
    Het is idd een gave van hem, en ieder heeft daarin zijn eigen pad te bewandelen..
    Hij heeft ieder mooi en uniek maar vooral zacht van hart gemaakg.
    Staan wij wel vaak genoeg stil,
    Hoevaak onze lieve heer verdriet, teleurstelling en beproefingen heeft moeten doorstaan ..juist omdat de mensen zo zwak en te weinig vertrouwen in hem hadden.
    Niets is onmogelijk voor onze lieve vader en wat ben ik dankbaar dag ik deze site bdn tegen gekomen...is een knipoog van onze lievd vader.
    Het gaat jullie goed en moge er veel mooie knipoogjes op jullie pad komen.
    Gods zegen , liefs cis🤗

    BeantwoordenVerwijderen