Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


vrijdag 8 maart 2013

Openstellen geeft openheid



Armen over elkaar is een vorm van afsluiten, je hart afsluiten.

Ik merk dat ik bij gesprekken vaak mijn armen over elkaar heb.
Ik merk nu ook op dat dit een uiting waarmee je aangeeft "Ik hou je op afstand."






Als je God in je hart wil laten komen, moet je ook werkelijk je hart open stellen.
door met je armen over elkaar iemand te woord te staan sluit je onbewust ook God buiten. (edit: na gesprek met de gemeente oudste, blijkt deze zin verkeerd is. God is nl al in je hart als je je leven aan God gegeven heb. God is nl dan in je hart bezig om je hart weer open te zetten.)
Zelf merk ik dat ik vaak mijn armen over elkaar houd, ik word er bewust van. Nu is het zo dat ik mij er op betrap en dan snel mijn armen los gooit.

Door je armen open te houden kan God in je hart komen en daardoor je gesprek en je leven begeleiden.(edit zie opmerking. paar zinnen hoger)
Je stelt je daardoor ook open voor andere, wat weer een nieuwe perspectief geeft. Het gesprek loopt daardoor anders.
Veel mensen verwachten geen open gesprek, maar willen dit onderbewust wel.



Vandaag had ik een gesprek met mijn directeur.
Normaal stel ik me aanvallend of terughoudend op, maar nu stelde ik me open.
Door open het gesprek aan te gaan, verliep het gesprek voor ons beide anders.
Voor mij zoals ik verwacht had, voor mijn baas vernieuwend.
Hij was hier positief verast mee.

Openstellen geeft openheid in je leven.
M.a.w. Openheid geeft perspectief naar de toekomst. Openheid geeft God de kans om jouw en mijn hart te veroveren.

Betekenis ' openheid ' volgens Van Dale
open·heid (de; v) 1 openhartigheid: een zaak in alle openheid behandelen niet achter gesloten deuren.

Openheid, dus niet achter gesloten deuren oftewel niet met een gesloten hart.

Door open te zijn, worden je zintuigen ook echt benut, waardoor je "bijvoorbeeld" in gesprekken werkelijk goed kan kijken en luisteren.
Het is dus een win win situatie.
Natuurlijk komt het ook voor dat het openstellen echt niet kan, maar dat komt voornamelijk in gespannen situaties voor.
Maar zoek dan naar mogelijkheden er is altijd een uitweg om je toch te kunnen openstellen; je zal dan uiteindelijk meer bereiken.

MatteĆ¼s 13:14-16
14 In hen komt deze profetie van Jesaja tot vervulling:
“Jullie zullen goed luisteren maar niets begrijpen,
en jullie zullen goed kijken maar geen inzicht hebben.
15 Want het hart van dit volk is afgestompt,
hun oren zijn doof
en hun ogen houden zij gesloten.
Met hun ogen willen ze niets zien,
met hun oren niets horen,
met hun hart niets begrijpen.
Want anders zouden ze tot inkeer komen
en zou ik hen genezen.”
16 Gelukkig jullie ogen omdat ze zien, en jullie oren omdat ze horen! 17 Want ik verzeker jullie: vele profeten en rechtvaardigen hebben ernaar verlangd te zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en te horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten