Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


vrijdag 22 maart 2013

Ongewenste aandacht negeren


Negeren

Negeren is een hele effectieve strategie als je kind ongewenst gedrag vertoont. Maar je moet het wel consequent doen. En: negeren is niet geschikt voor alle vormen van ongewenst gedrag. Hoe gebruik je negeren?

Regelmatig kom in een situatie waarin mijn dochter een gedrag vertoond waar ik niet goed mee om ga (kan gaan).
Nu kwam ik een artikel tegen op anababa die ik maar eens goed ga doorlezen, misschien staat er iets in wat ik kan gebruiken.
Aangezien mijn dochter een spiegel is voor mij moet ik dit artikel anders lezen, dus ook het spiegelbeeld.

Jes 57,18

ik zag hen afdwalen. Maar wie van hen hun gedrag betreuren, breng ik weer op het rechte spoor. Ik zal hen genezen en troosten,


Wat is negeren?


Negeren is geen aandacht besteden aan het gedrag van je kind. Het is een effectieve strategie als je hem goed toepast.

Bij welk gedrag gebruik je negeren?


Negeren kun je gebruiken bij redelijk onschuldig ongewenst gedrag waarmee je kind jouw aandacht probeert te trekken. Bijvoorbeeld:
  • zeuren
  • huilen
  • met een raar stemmetje praten
  • jou napraten
  • gekke geluiden maken
  • lelijke woorden zeggen
  • knoeien met eten of drinken
Dit soort negatief gedrag herken je vast wel. Je kind gebruikt het alleen om je aandacht te trekken. Zodra jij daarop reageert, voelt dat voor hem als een beloning. Jouw reactie versterkt het negatieve gedrag dus alleen maar. Negeren is dus vaak een beter idee.

Niet gebruiken bij ernstige ongewenste gedrag


Negeren is geen goede strategie als je kind ernstig ongewenst gedrag vertoont. Bijvoorbeeld als hij:

  • iemand pijn doet;
  • iets gevaarlijks doet;
  • spullen kapotmaakt.

Hoe gebruik je negeren?


  1. Je kind gedraagt zich vervelend om jouw aandacht te trekken.
  2. Zeg meteen dat hij dat niet mag doen. Wacht je te lang met reageren? Zeg dan liever helemaal niets.
  3. Negeer het gedrag van je kind: kijk niet naar hem, doe net alsof je niets hoort, draai je met je rug naar je kind toe.
  4. Zodra hij doorheeft dat je hem negeert, gaat hij nog meer zijn best doen om je aandacht te trekken. Hij wordt luidruchtiger.
  5. Blijf hem negeren totdat hij vanzelf ophoudt met het ongewenste gedrag. Dat kan best een paar minuten duren.
  6. Is hij opgehouden met zijn negatieve gedrag? En is hij rustig aan het spelen? Ga dan naar hem toe en geef hem een complimentje over het positieve gedrag dat hij op dat moment laat zien.

Een paar tips


Pas negeren consequent toe. Als je bepaald gedrag de ene keer wel en de andere keer niet negeert, dan blijft je kind proberen om op die manier je aandacht te trekken.
Negeren betekent ook echt negeren. Laat je niet verleiden tot het maken van oogcontact of het sturen van boze blikken naar je kind. Negeren werkt pas echt als je het overdrijft. Laat je kind geen enkele reactie merken.
Loop desnoods gewoon weg van je kind.
Houd het negeren langer vol dan het gedrag van je kind duurt. Anders heeft je kind toch nog zijn beloning te pakken. En houdt hij het de volgende keer ook langer vol.
Ben je je ene kind aan het negeren? Dan kun je eventueel je andere kind prijzen voor zijn goede gedrag (als hij zich ook daadwerkelijk goed gedraagt). Dat heeft vaak ook effect op het kind dat je negeert.
Sluit het negeren van negatief gedrag altijd af met het belonen van positief gedrag. Dat werkt het beste.
Loopt het vervelende gedrag van je kind uit de hand en gaat hij ernstig ongewenst gedrag vertonen? Grijp dan in en pas een zwaardere maatregel toe zoals even stilzitten of een time-out.


Mmmmm... Als ik mij dochter negeert bij ongewenst gedrag, wie negeert mij dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten