Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


maandag 11 maart 2013

Blijven hangen in emotie


Ja blijven hangen in emotie.
Bij mij gebeurd dat zowel bij positieve als bij negatieve emotie.

  • Negatieve als ik weer eens op mijn donder krijg, van wie dan ook; terecht of onterecht.
  • Positief als het lukt wat ik van plan was, en onverwachte positieve ontwikkelingen.







Hoe ziet dat er dan uit?
Ik raak dan respectievelijk  in een negatieve, positieve, spiraal.
Negatief maakt mij angstig / onzeker, ker in mijn schulpje.
Positief maakt mij super blij, zo blij dat iedereen het moet weten, ook al willen ze dat misschien  niet.

Maar wat gebeurt er dan met me?
Bij negatieve emotie; Ik word dan deperie, begin om mijn tenen te lopen om het weer goed te krijgen, dus extreem perfectionistisch, maar dan op een onzekere manier.
Het is ook net of je in de put zit en alles probeert te pakken om uit die put te komen.
Ik ben dus dan behoorlijk gestrest.

Positief, dan word ik enorm euforisch, het lijkt wel of ik in de wolken dan ben.
Het duurt dan best lang voordat ik weer met beide benen op de grond kom te staan.

Wat zit er dan achter?
Waar ben ik bang voor?
1 woord  "ONZEKER"



Spreuken 29,25
Angst voor mensen is een valstrik, wie op de HEER vertrouwt, wordt beschermd.


Jesaja 41,10
Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.



Romeinen 8,15
U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.


Hieronder een stukje uit  Lifeletter

Kies ervoor om elke dag
van je leven
 deze keuze opnieuw te maken.
Je kunt heel makkelijk eventjes je leven op God richten.
Maar je kunt Hem veel beter ervaren,
door elke dag weer je leven volkomen op God te richten.

Als je de kraan maar een keertje opent,
dan geniet je maar eventjes van het lekkere,
koele, zuiverende water dat eruit komt.
Kies er heel bewust voor om elke dag van je leven,
echt heel bewust, de kraan open te draaien
en je dus weer helemaal te openen voor God en zijn liefde.
Dan zul je elke dag zijn liefde ervaren.
Als een heerlijk frisse, dagelijkse stroom,
die steeds krachtiger in je leven zal gaan stromen
en die steeds meer effect op je leven kan hebben.

Maar jij moet wel de kraan zelf opendraaien
en de andere bronnen, die vuil water leveren,
dichtstoppen en je ervan afkeren.



Nog een mooi gebed:
Lieve Vader,
Ik geloof dat U mijn angst weg kan nemen.
Neem al mijn angst nu weg
Bevrijd me ervan in Jezus naam.
En geef me er Uw liefde voor terug.
Vul me nu helemaal met Uw liefde...
Laat me leven, echt leven
vanuit Uw oneindige liefde.
Help me Uw liefde door te geven
aan mensen om me heen.
In Jezus naam.
Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten