Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


woensdag 13 maart 2013

Zaaien & Oogsten


MatteĆ¼s 13:3-9

Hij sprak hen uitvoerig toe en vertelde gelijkenissen: ‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien. Tijdens het zaaien viel een deel van het zaad op de weg, en er kwamen vogels die het opaten. Een ander deel viel op rotsachtige grond, waar maar weinig aarde was, en het schoot meteen op omdat het niet diep in de grond kon doordringen. Toen de zon opkwam verschroeide het, en omdat het geen wortel had droogde het uit. Weer een ander deel viel tussen de distels, en toen die opschoten verstikten ze het zaaigoed.Maar er viel ook wat zaad in goede grond, en dat bracht vrucht voort, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig. Laat wie oren heeft goed luisteren!’



In ieders leven wordt er gezaaid en geoogst, zo ook bij mij.

Ik denk vaak dat ik goed zaai; terwijl de oogst niet goed is.
Hiermee bedoel ik alles wat ik mijn leven doe, vooral dan in relationele sfeer.
Ik wil het hier dan ook relationele vorm van zaaien.

In de vergelijking is het duidelijk dat je goed en bewust moet zaaien; vooral bewust.
En hier gaat het dan ook vaak mis.
Ik zaai niet bewust, maar wel met goede bedoeling, dat is dus niet afdoende.

Goed en bewust zaaien, dat is zaaien met liefde, liefde voor je gezin, liefde voor je medemens.
Zoals de foto ook laat zien, worden de zaadjes bewust, netjes (met liefde) in het gootje gelegd en in goede grond.

Beoordeel het zaaien

Maar hoe zaai je goed?
Hoe weet je dat jouw zaadjes in goede grond terecht zijn gekomen?
Door bewuster te zijn wat je zaait en hoe je zaait.
Je oogst is dan je referentie.
In Matteus 13:9 staat: " Laat wie oren heeft goed luisteren!" dat betekent dus dat je goed moet luisteren hoe je oogst is.
M.a.w. gebruik je zintuigen en het gebed om je oogst te beoordelen en het zaaien aan te passen.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten