Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


maandag 17 juni 2019

Wees jezelf



Je hoort vaak "Wees jezelf".

Maar wie is "Jezelf"?


We zijn allemaal verschillend. Iedereen heeft een rugzak, met daarin zijn of haar verleden.
Dit verleden bestaat uit mooie en minder mooie momenten, uit overwinningen en uit trauma's.
Dat... Is je verleden. Je ervaring. Niet de persoon die jij bent!

Iedereen heeft een toekomst, ook die is voor iedereen verschillend en voor niemand gelijk.
Je toekomst gaat over bergen en over dalen, mooie momenten en minder mooie momenten.

Maar om die mooie en minder mooie momenten aan te kunnen en er van te leren en te genieten, heb je "Jezelf" nodig.




Jezelf is niet de persoon zoals je je voordoet, althans voor een groot deel. Er zijn natuurlijk mannen en vrouwen die zichzelf al gevonden hebben.

Maar voor die groep die worstelt met zichzelf en/of het leven die heeft "Zichzelf of te wel Jezelf"nog niet gevonden.

Ik was zo iemand. Iemand die zich anders voordeed en zich probeerde aan te passen aan de ander.
Die keek naar de ander en mijn verleden.
Ik keek niet naar mijn toekomst, ik was daar niet echt mee bezig. Ik was meer bezig om mij te confirmeren aan de ander of te kijken hoe mijn verleden was met het verdriet daarvan.

Op een gegeven moment grijpt God in. Er komt namelijk altijd en voor iedereen een moment waarin je kan omdraaien mits je het "wilt"zien.

Zo was dat ook bij mij.
Ik kreeg na 9 jaar weer een insult. ondanks dat ik het niet wilde accepteren, wat veel stress meebracht, voelde ik ook Gods aanwezigheid.
En hoorde ik Zijn stem:

De Weg die ik moest afleggen om de Waarheid van het Leven te zien.

Hij vroeg me Zijn juk te dragen en mijn juk los te laten.
Hij liet me langs een Fysiotherapeut en een Coach gaan en een Cursus en een Workshop te volgen.

Dat hielp mij op "Mijzelf" te vinden.
Mijn echte "Ik" die in mijn hart zit, met al zijn eigenaardigheden en zijn nukken.
Mijn "Ik" die er mag zijn.
Wat de ander ook vind.
Ik weet nu dat ik vooruit moet kijken, mijn rugzak dicht mag laten en mag zijn wie Ik Echt ben.
Niet diegene die andere willen of vinden dat ik ben.

Vind "Jezelf" het zal je zo opluchten.
Je verleden is je ervaring, je toekomst je doel.
Richt je op de toekomst met je werkelijke "Ik"
En volg de Weg die jou de Waarheid laat zien en je het Leven geeft.

Johannes 14:6 Het Boek

‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader.

Psalmen 25:5 Het Boek 

Wijst U mij de weg van uw waarheid.
Ik wil van U leren, want U bent de God van wie ik mijn hulp verwacht.
Op U vestig ik mijn hoop, elke dag van mijn leven.




1 opmerking:

  1. Laat mij naar uw wijze voorbeeld leven, zodat ik mij opgenomen weet in uw onnavolgbare scheppingsplan.

    BeantwoordenVerwijderen