Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


vrijdag 19 april 2013

Oordelen




Waarom oordeel ik toch zo makkelijk?
Waarom denk ik alles beter te weten?

Oordelen en het beter weten komen heel dicht bij elkaar.
Immers als je oordeelt denk je of weet je zeker dat je het zelf beter ken, kan, doet of doen.
Maar ben ik zelf wel zo goed?
Nee natuurlijk niet, ik ben geen All Mighty.




Jakobus 4:11-12 Het Boek (HTB)
11 Spreek geen kwaad van elkaar, broeders, en veroordeel elkaar niet. Want als u dat doet, veroordeelt u de wet van God, die zegt dat wij elkaar moeten liefhebben. Het is niet aan u om uit te maken of die wet goed of slecht is. Wat u moet doen, is die wet gehoorzamen!
12 De enige die mag oordelen, is degene die ons de wet heeft gegeven. Hij kan ons redden of ons verloren laten gaan. Met welk recht veroordeelt u dan uw medemens?

....... accepteer dat je niet alles weet en oordeel niet, of beter nooit.
Alleen God mag oordelen, zie Jak 4:11-12 hierboven, God is immers wel All Mighty.

....... oordeel dus NIET!! Oordelen is namelijk een grote zonde!!

Oordeel je om je zelf op te hemelen?
Om jezelf beter te voelen?
Om je t.o.v. andere beter uit de verf te komen?
Kom op zeg ..... Je hebt het niet nodig.
Je weet immers wat je hebt en kan, je hoeft je niet nog beter voor te doen of te voelen.

Van Dale:
oor·deel (het; o; meervoud: oordelen) 
1goed- of afkeurende uitspraak; mening: ik ben van oordeel dat …het laatste oordeel Christus' vonnis aan het eind van deze wereld
2vermogen om te oordelen; verstand

oor·de·len (werkwoord; oordeelde, heeft geoordeeld) 
1vonnissen, rechtspreken
2door redenering tot een gevolgtrekking komen
3van mening zijn; achten

Met oordelen ga je eigenlijk op de stoel van een rechter (God) zitten, denk hier maar eens bij na!
Je kan hiermee iemand behoorlijk raken, is dat wat je wilt?
In de Bijbel staat niet voor niets dat oordelen een zonde is, je kan er immers iemand flink pijn mee doen.

Denk eraan elke oordeel, veroordeel of jezelf beter voelen is een grote zonde!!!
Je wil nooit een fout of overtreding begaan, maar waarom doe je dan nog steeds deze grote zonde?

Stop met oordelen!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten