Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


dinsdag 23 juli 2013

Emotie




Wat me afgelopen zondag gebeurd is dat is me nog nooit eerder gebeurd.
Na afloop van de preek : Preek De Hoeeksteen 22/7/2013 heb ik mijn tranen laten lopen.





Het is mij (als volwassenen) nooit eerder gebeurd dat ik voor God en in een ruimte waar meerdere mensen aanwezig waren mijn emotie toonde, ongelooflijk.

Als man laat ik niet gauw en ook niet graag mijn emotie tonen. Er is mij immers geleerd een man toont zijn emotie niet.

Het was niet de preek zelf die mij emotioneel maakte, maar de na de preek werd er gebeden voor diegene die dat wilde.
Ik koos er niet voor, maar...... ik brak wel. +/- 5 minuten lied ik mijn tranen stromen, het kruis stond recht voor me.
Het was misschien ook wel de lading van het gebed en de muziek, er werd immers voor andere gebeden, die er voor zorgde dat ik brak.

Afgelopen week was er emotioneel wat gebeurd in mijn gezin en ik had er zo'n spijt, pijn en verdriet van.
Gelukkig zag Jezus dit en vond Hij het genoeg....... Jezus wil dat ik mijn emotie toon, voor berouw, maar ook om ruimte maken voor Gods liefde.

Ik merk dat emotie vaak in de weg zit in mijn leven, een soort blokkade zal ik maar zeggen.
Deze korte emotionele ervaring was een signaal van Jezus..... Jezus wilde aan mij tonen dat emotie tonen kracht geeft en ruimte geeft, ruimte voor de liefde.

Jezus wil mijn hart dus reinigen, door mij te laten huilen, door emotie tonen t.o.v. God maar ook bij mijn vrouw en bij mijn  mede gelovige.

Ik merk ook dat deze gemeente mij wil accepteren zoals ik ben, en mij uitnodigt en wil stimuleren mijn hart te open en Jezus d.m.v. emotie mijn hart te laten reinigen en vullen met de liefde van Jezus.

Ik ervoer na de emotie ook steun van de voorganger, 1 zin...."Niemand is perfect"
Maar ik weet zeker als iemand anders het had gezien, deze dezelfde woorden had gezegd.

Prachtig.

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel dat je dit wilt delen! Het is heel moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, als je dat niet gewend bent. Maar Hij weet de weg naar je hart. Dat zie je maar weer! Idd Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Jedidja, graag gedaan. Emotie tonen is voor mij heel moeilijk, daarom verraste het me ook. Maar ook de plaats, in de kerk, vooraan (ik zit het liefst achteraan, maar vanwege de warmte???) gaan zitten en recht voor het kruis ook nog eens.

      Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet bij deze ene keer zal blijven, ik heb in al die jaren heel wat emotie/verdriet verzameld.
      Jezus zal dit allemaal opschonen dat weet ik zeker.

      Verwijderen