Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


dinsdag 30 juli 2013

Angst



Gisteren de kinderbijbel voorgelezen aan mij dochter en we kwamen bij Genesis 32  het verhaal van de worsteling met God. Mijn dochter vroeg namelijk de dag er voor is God zelf weleens als mens, ipv Jezus, op de aarde gekomen? Ik moest toen aan dit verhaal (Genesis 32) denken.

Gisteren dus dit verhaal voorgelezen en uitgelegd aan mijn dochter.
Kort samengevat:
Jakob heeft de zegen van Esau op een slinkse manier afgepakt, jaren later zouden ze elkaar weer tegen komen.
Maar Jakob was bang voor Esau, bang dat Esau Jakob zal vermoorden.
Jakob bad daarop tot God, worstelde daarna "met" God, waarna de volgende dag een mooie ontmoeting plaats vond met Esau.

Maar wat is nu de essentie van dit verhaal?
Iedereen overkomt wel eens iets, waardoor hij/zij bang is voor de dag van morgen. Zo bang dat ze er bij wijze van spreken niet van kunnen slapen.
Denk hierbij aan:

  • Iets wat je zelf veroorzaakt heb, zoals Jakob.
  • Faal angst, bijv voor een proefwerk.
  • Dat iemand je iets gaat aandoen.
  • Dat je fouten gaat maken.
  • En zo zijn er nog andere op te noemen.


Dat overkomt mijn dochter, maar bij mijzelf ook, regelmatig. Waardoor zij/ik de problemen van morgen uit de weg wil lopen, zodat ze er gewoon niet van kan slapen.
God zegt hier: " Ga in gebed en worstel met je angst, worstel net zo lang in Gebed met je angst totdat je deze overwonnen heb, de Heilige Geest helpt je hierbij.
Je zult zien dat de dag van morgen, anders is dan je voor het gebed had verwacht.

Je angstige gevoelens kan je dus overwinnen met Gebed!!
Want: Psalmen 34:5
Ik zocht de HEER en hij gaf antwoord,
hij heeft mij van alle angst bevrijd.

Jakob worstelde en overwon, kan mijn dochter, ik of U dit ook?

Maar hoe is dit dan in mijn situatie?

Ook ik kamp regelmatig met angst, angst voor wat er gaat gebeuren of wat mij te wachten staat.
Vooral vroeger had ik er heel veel last van. Als tiener was ik nogal klein en smal voor mij leeftijd, hierdoor kon ik mij moeilijk staande houden in die periode. Het maakte mij angstig.
In die periode was onze lieve Heer nog niet in mijn leven. (Hij was er wel, maar ik kende Hem nog niet)
Deze angstige periode heeft mij wel gevormd, waardoor dit nog steeds (gelukkig in mindere mate) speelt.

God geeft dus niet alleen aan mijn dochter maar ook aan mij aan dat ik met mijn angst moet worstelen d.m.v. Gebed en mij niet laten tegenhouden door verlammend gevoel.
Jakob ging immers ook door ondanks zijn pijn in z'n heup.

De worsteling van Jakob geld dus ook voor mij.

De oplossing is dus?????????





1 opmerking: