Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


vrijdag 6 juni 2014

Als Jezus je roept


Lucas 9:23-26
(NBV)

23 Tegen allen zei hij: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 24 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. 25 Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar zichzelf verliest of schaadt? 26 Wie zich schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in de stralende luister die hemzelf, de Vader en de heilige engelen omgeeft.






Jezus vraagt of je hem wilt volgen en je daar niet voor schaamt en niet voor wegloopt.

Ik wil Jezus graag volgen, maar wil ik mijn leven opgeven?
Is mijn huidige leven zo fijn?
Ja mijn gezin wel ja, die zou ik nooit kwijt willen.
Maar mijn rugzak met mijn verleden, wil ik die ook behouden?
Nu wil ik die niet loslaten, waarom niet? ................zo mooi is die rugzak niet.
Wat zit er dan in?
  • Mijn verleden.
  • Mijn angst.
  • Mijn verdriet. 
  • Mijn gedachtes.
  • Mijn schaamte.
Schaam ik me voor Jezus? Ik schaam me voor mijn nieuwe doel, want wat vind de wereld wel van deze stap, van dit nieuwe leven.
Wat zullen ze wel niet van mij denken?
Ook deze gedachten komt voort uit mijn rugzakje



Wat bied die rugzak dan nog? Ik heb deze al zo lang dat dit vertrouwd is geworden .
Het is een soort comfort zone geworden.


Comfort Zone zou je kunnen vertalen als 'gemaks gebied'. Het is het gebied waarbinnen je een gevoel van veiligheid en gemak ervaart. Wanneer je binnen je Comfort Zone bent zijn angst en uitdaging afwezig. Wanneer je te lang in je Comfort Zone vastzit staat je persoonlijke groei STIL.

 
 
 



De rugzak / comfort zone houd je persoonlijke groei tegen.
Jezus wil dat je met hem mee gaat, waardoor je gaat groeien.
Oke het zijn wel stappen, waarbij je niet weet waar dat heen gaat. Je ontmoet angst en onzekerheid, maar............ Deze angst en onzekerheid is alleen om je weer terug te sturen naar je comfort zone en is dus niet van Jezus.
Jezus is sterker dan angst en onzekerheid! Jezus geeft vertrouwen en een nieuw en mooier leven. Deze ligt buiten je huidige comfort zone.
Jezus wil je een nieuwe comfort zone geven, een zone volgens het woord.

Kolossenzen 3:1-4
Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.


Jezus vraagt of je wil streven naar wat boven is en je niet laat verleiden naar het aardse.
Ja het leven op aarde is moeilijk, Jezus heeft dit ook ondervonden, maar is voor jou gestorven.
Jezus vraagt ook of je niet bang wilt zijn en over je grenzen van angst wilt stappen.
Jezus houd van je en wilt dit graag laten zien, door je mee te nemen.
Zodat jij eeuwig en mooi leven kan leiden.
Leef dus zoals Christus wil dat je leeft. Volgens het woord.
Laat de Heilige Geest toe in je leven en luister naar de Geest.

Dus.......
Loop niet weg, heb geen smoesjes.
Geen excuses.
.........
Vertrouw op Jezus, 
vertrouw op het Woord en vertrouw op de Geest. 
Richt je dus op Jezus en ga op weg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten