Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


dinsdag 26 augustus 2014

God in een concentratiekamp

Ik vind onderstaande verhaal zo inspirerend en mooi, dat ik deze op mijn blog wil delen, ook om zelf er bij stil te kunnen blijven staan.

Overgenomen uit: http://www.ikzoekgod.nl/2014/08/god-een-concentratiekamp/

Waar was God in Auschwitz? Waarom doet Hij niets aan de terreur van IS, raketbeschietingen in Israël en Gaza, de burgeroorlog in Syrië? Vandaag heb ik een verhaal gehoord  over iemand die Gods liefde ervoer. Zelfs in de hel van een concentratiekamp.

corrie ten boom

 

Verrassingen


Van te voren dacht ik nog dat ik niet hoefde te reserveren. Wie is er nu geïnteresseerd in het huis van een eenvoudige christenvrouw die al meer dan 30 jaar geleden overleden is? En zéker in dit hondenweer? Maar het grote aantal paraplu’s voor het herenhuis in Haarlem verbaasde me.  De volgende verrassing was de leeftijd van de gids: een gepassioneerde twintiger nodigde ons joviaal naar binnen. Al gauw begreep ik waaròm nog steeds zoveel mensen wereldwijd, jong en oud, geraakt worden door het levensverhaal van Corrie ten Boom (1892-1983).

Onderduikadres


Voor de Tweede Wereldoorlog uitbrak, werd er elke week aan de Barteljorisstraat door de christelijke horlogemakersfamilie Ten Boom voor het Joodse volk gebeden. Toen Joden niet veilig waren onder de Duitse bezetters, bouwden ze in hun huis een verborgen schuilplaats. Zo’n  80 (Joodse) onderduikers werden zo gered.




corrie ten boom museum

 

Verraden


Op 28 februari 1944 werd de familie echter verraden door een NSB-er. Corrie, haar oudere zus Betsie en hun bejaarde vader werden opgepakt. Vader overleed acht dagen na zijn arrestatie, de beide zussen werden overgebracht naar het Duitse concentratiekamp Ravensbrück. Betsie overleed daar op 14 december 1944. Corrie overleefde deze  hel wel. Na de oorlog heeft ze in meer dan zestig landen verteld over hoe God toch aanwezig was in de krochten van haat en dood.

Vlooien


Corrie trok zich op aan het geloofsvertrouwen van haar oudere zus. Er waren volgens Betsie geen problemen voor God, alleen maar plannen. Zo dankte ze bijvoorbeeld voor de vlooien in hun barak. Voor Corrie ging dit veel te ver. Later bleek dat de Duitse soldaten juist hun barak niet controleerden vanwege de aanwezigheid van die vlooien. Daardoor konden Betsie en Corrie elke dag ongestoord de andere vrouwen bemoedigen met bijbelstudie en gebed.

concentratiekamp

Liefde


Haat beantwoordde Betsie met liefde. Toen ze op een dag in elkaar geramd werd door een kampbeul, wilde Corrie de bewaakster te lijf gaan. Maar Betsie hield haar tegen: ‘Jezus leert ons om onze vijanden lief te hebben.’ Corrie zag hoe Betsie er zo voor zorgde dat ze de waarschuwing van hun vader ter harte nam: als je het zaadje van haat toelaat in je leven, groeit die uiteindelijk uit tot een plant die heel je hart verbittert.

Oog in oog met de beul


Na haar bevrijding trok Corrie ten Boom de hele wereld over met dit verhaal:  je kunt niet genezen zonder te vergeven. Het bleef niet bij deze mooie woorden. Na een lezing stond ze oog in oog stond met haar vroegere kampbeul uit Ravensbrück, die haar om vergeving vroeg. Golven van pijn, woede en haat overspoelden haar. Dit kon ze niet… In een schietgebed beleed ze dit eerlijk tegenover God. Tegelijkertijd wist ze dat Jezus ook voor zijn wandaden gestorven was. Smekend om Gods kracht stak ze haar trillende hand uit. Warmte stroomde van boven naar beneden door haar arm. Zo voelde ze letterlijk dat Jezus’ liefde ook uitging naar hem.

Haar geheim?


Wat was nu het geheim van deze vrouw? Waarom ervoer zij God wèl in de hel van een concentratiekamp? Een precies antwoord heb ik niet. Wel een verlangen: ik wil ook dat deze God zo echt in mijn leven aanwezig is. Ook in mijn conflicten. Ik vermoed dat ik daar zelf ook iets aan kan doen: Zijn vergeving alle ruimte geven. Zelfs de verborgen schuilplaatsen van mijn hart.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig, zoals jij deze blog schrijft. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Hoop voor ouders, dit artikel heb ik niet zelf geschreven (de overige blog teksten wel, tenzij aangegeven) ik heb deze overgenomen omdat ik deze tekst zeer bijzonder vind.

      Verwijderen
    2. Beste Hoop voor ouders, jullie hebben zelf ook een bijzondere blog, mooi.

      Verwijderen