Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


donderdag 2 oktober 2014

Het kruis, de Juk en het Leven 2


Het juk en het kruis zijn twee Bijbelse symbolen. Het kruis spreekt van het verlaten van de wereld voor Christus; het juk spreekt van het leren in de wereld van Christus. De een spreekt van het offer; de andere van het dienen. De leerling moet ze beide dragen; hij kan niet kiezen om een ​​te nemen en de andere te laten.



MattheĆ¼s 11,29-30 (NBV)


29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden,30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Jezus vraagt jou om Zijn Juk te dragen,.
Hij vraagt dus eerst om op te staan en Hem te volgen, en nu vraagt Jezus zijn Juk te dragen en te leren van Hem.
Je kan pas zijn Juk dragen en van Hem leren als je opgestaan bent, opgestaan uit de "dood"

Kan ik dit?????????? Durf ik op te staan voor Jezus en mijzelf ook naar de andere toe opzij te zetten en vol voor Jezus te gaan, i.p.v. voor de wereld te gaan?
Jezus wil mijn niet half, maar helemaal.

Ik durf wel op te staan, maar ik kom dan boven het maaiveld uit, buiten mijn comfort zone. En dat is toch wel een beetje eng.
Ik wil graag deze Juk, maar......... ik moet eerst dus eens gaan opstaan!
Mijn hoofd boven het maaiveld steken, Outside my comfort zone.

Outside my comfortzone where Jesus is.

 - en dan .......... Zijn Juk aan pakken, de Juk van Jezus.

Maar wees gerust.... Jezus zegt dat je last niet te zwaar is, want Zijn Juk is zacht en Zijn Last licht.
Ik kan dus met een gerust hart mijn hoofd boven het maaiveld uitsteken, uit mijn comfort zone stappen. 
Want........... daar is Jezus.

Jezus wil dat je opstaat en SAMEN met Hem het leven draagt.
Samen met Hem is Leven volgens Zijn waarheid : de Bijbel.

2 opmerkingen:

  1. IK ben juist deze week met deze tekst bezig. Wat ik zo mooi vind is dat Jezus dit zegt tegen mensen die al zo zwaar beladen zijn ( vs 28). Ze hebben dus al een zwaar juk en zijn ontzettend moe. Hij roept mij en zegt: Kom ermee naar Mij toe. Geef jouw last aan mij. Kom onder mijn juk, dan doen wij het samen. Dan kan je alles veel beter dragen. Precies zoals jij in je laatste zinnetje zegt: Jezus wil SAMEN met ons door het leven. Mooi, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen