Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


maandag 16 februari 2015

Mosterd vs Distels


Naar aanleiding van de (Preek in De Hoeksteen 15-02-2015) van de gelijkenis van de Zaaier , kwam bij mij de Distels in een ander licht.
Ik moest toen ook gelijk aan het mosterd zaadje denken, die uitgroeit tot een geweldige grote plant/struik.

Markus 4:18-19 (HTB)


18 De grond met distels erop zijn de mensen die het woord van God horen en er ook in geloven.
19 Maar de zorgen van het leven, de zinloze jacht naar rijkdom en het verlangen naar allerlei andere dingen krijgen de overhand. Het gevolg is dat deze mensen niets doen met wat zij hebben gehoord.

Het is eigenlijk wel waar wat hier staat.
Ik geloof wel, maar het leven prikt me, als distels, constant.
Het maakt het concetreren op Gods Woord moeilijk.

Maar wat zaait de zaaier eigenlijk?

Als we Markus 4:31 (HTB)  lezen:

31-32 Het lijkt op een mosterdzaadje. Hoewel dat een heel klein zaadje is, wordt het toch een erg grote struik. Er komen zulke grote takken aan dat de vogels eronder schuilen en erin kunnen nestelen."

Er wordt mosterd gezaaid, ook tussen de Distels.

Mosterd groeit als een klein zaadje tot een geweldige grootte plant/struik soms wel tot 3 meter, net een boom.
En het groeit bijna overal, in het Midden-Oosten, maar ook in ons Nederland kan het groeien.
Het is een struik die overvloedig vrucht zal dragen en vogels bescherming zal bieden.
Geweldige groei en bescherming!

Distel is een onkruid die overal probeert te groeien, in je tuintje maar ook bij de boer op het land, waar het probeert andere planten te verstikken.
Een distel probeert te prikken, wanneer je er langs loopt, het is vaak een irritante prikkel, maar ook een irritante plant die groeit waar jij dat niet wil.

Mosterd al het goede, Distels al het slechte in de wereld.

Oké dit wetende betekend het dus dat wij geweldige groot kunnen groeien, zo groot dat andere 'bescherming' bij ons kunnen zoeken.
De Distels proberen ons er van te weerhouden om te groeien.
Maar, zoals iedereen wel weet, kan een plant beter groeien, wanneer deze bemest (met de juiste mest) wordt en regelmatig voorzien van water.
Juiste mest? Ja zeker, want anders krijgen de Distels ook de kans om te groeien.
De juiste bemesting? Het woord van God, distels kunnen niets met Het Woord van God.
Distels hebben een eigen woord: "Verleiding"

De mosterdplant zal door de juiste mest harder groeien dan de distel en daarna de distel overwoekeren.
Maar................ kies je ervoor om niet te luisteren naar Het Woord, maar te luisteren naar de verleiding??? Dan krijgt de distel alle kans. En zal je steeds harder prikken tot dat.........

De Distel zal je dus steeds proberen te prikken om niet te luisteren naar Het Woord.
Het is moeilijk om de prikkels (Verleiding) te negeren, maar door juist daar tegen te vechten door naar Het Woord te luisteren, zal je sterker worden en je zal verder groeien tot een krachtige plant.

Weer sta de prikkels (verleiding) van het leven! Kies om te luisteren naar de stem van Het Woord!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten