Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


dinsdag 11 juni 2013

De verloren zoon en de Doop


De verloren zoon

Als we thuiskomen zijn we vies en vuil, de een nog vuiler dan de ander. Maar God is blij, hoe vuil en vies je ook bent.
Je ben thuisgekomen.

Maar als je zoon of dochter vies en vuil thuis komen, moeten ze dan gelijk in bad?
Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.
Dat je zoon of dochter in bad moet dat staat vast, daar is geen discussie over.
Maar mag je zoon of dochter op adem komen? Mogen ze eerst hun verhaal vertellen? Mogen ze even uit rusten?

Wat is even, hoe lang is hun verhaal en wanneer zijn ze weer op adem en tot rust?
Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.

 In Lucas 15:22 staat :22 Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen.
Er staat vlug, maar wat is vlug?
Van Dale zegt:
vlug 1snel, gauw2snel begrijpend, snel lerend
Snel of gauw, dat is ook weer verschillend, het is een verschil van tijd.
Snel begrijpend of snel lerend, ook dat is voor ieder verschillend.

Tijd die voor iedereen verschillend is, tijd die iemand nodig heeft.
Iedereen heeft een eigen verleden,  een eigen verhaal,en een eigen toekomst. Een eigen leer proces
Je verhaal vertel je bij het thuiskomen, de toekomst begint bij de doop.

Wanneer gaan ze dan in bad? Als vader of moeder van je kinderen bepaal je dat vaak, maar ook de kinderen kunnen zeggen...... Pa of ma ik ga in bad, ik voel me vies.

Zo is dat volgens mij ook met de doop, je mag op adem komen, je mag je verhaal vertellen, maar daarna........... hup in bad.

Op een gegeven moment zal de Vader zeggen tegen z'n zoon, nu wil ik dat je laat dopen.  (zoals ik tegen mijn dochter zal zeggen: ga je eigen nu wassen). 

Maar ben ik al uitgerust, op adem gekomen en heb ik heel mijn verhaal al verteld...............................................?

1 opmerking:

  1. Toen mijn kinderen klein waren maakten ze zich wel eens zo smerig dat ik ze gelijk in bad stopte en eigenhandig schoonboende :-) dat vind ik een mooi beeld van de vergeving van de zonde. Ik kan me soms zo smerig voelen door de zonde, maar God is er om me schoon te maken. Er is plaats bij Hem, voor Mij.

    BeantwoordenVerwijderen