Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


vrijdag 13 september 2013

Butterfly (Vlinder) effect II





In mijn vorige Blog: Butterfly (Vlinder) effect I Heb ik het gehad over het Vlinder effect.

In een boekje van Robert V. Schuller kwam ik onderstaande tekst tegen die het vlindereffect verder verduidelijkt:




De voornaamste reden dat mensen zich onbelangrijk voelen, is hun veronderstelling dat zij geen invloed op anderen hebben. Daar klopt niets van.

Jij en ik zijn nauw met elkaar verbonden. Dat ben je ook met, je buren of collega's. Nadat je dit boek heb neergelegd, zullen jouw handelingen, jouw leven, jouw gebeden op de een of andere manier ook mijn leven beroeren.

Op dezelfde manier zullen mijn handelingen, ook al zou ik op een onbewoond eiland zitten, je geestelijk aanraken.

Dat komt door het zogeheten 'vlindereffect' , een fenomeen waar je vast wel eens van heb gehoord.


We komen dit effect bijvoorbeeld ook tegen in Matteüs 8:5-13, waar een legercommandant tegen Jezus zegt: 'Mijn slaaf is ziek. Wilt u hem genezen?' 'Breng me naar hem toe' zegt Jezus.
De commandant antwoordt: 'Ik heb veel soldaten onder me, die precies doen wat ik zeg. U hoeft niet mee te komen. U beschikt over een bepaalde geestelijke macht. Ik begrijp het weliswaar niet, maar als U gewoon zegt dat mijn slaaf genezen is, dan is hij dat ook.'
De reactie van Jezus is dan: ' Ik ben in heel Israël nergens zo'n groot geloof tegen gekomen. Je slaaf is genezen.'

Dit gebeurt zonder de zieken aan te raken, zelfs zonder hem te bezoeken en te zien.

Jezus spreekt deze woorden alleen hardop uit. En door een geestelijke band die Jezus op de een of andere manier met de zieke slaaf verbindt, geneest de laatstgenoemde.

Jezus begrijpt dat wij door de Vader allemaal met elkaar verbonden zijn.
Door dat geloof is Hij in staat een slaaf kilometers verderop te genezen.

Edward Lorenz, een Amerikaanse wiskundige en meteoroloog verduidelijkte de werking van dit 'vlindereffect' aan de hand van het weer. Als in Brazilië een vlinder zijn vleugels beweegt, kan dat onder juiste omstandigheden in Texas een tornado veroorzaken.
Hij toonde dit wetenschappelijk aan.
Officieel heet dit proces 'de chaostheorie'. Het allerkleinste kan enorme veranderingen aan de andere kant van de wereld te weeg brengen.

En wij maar denken dat alles wat we doen op zichzelf staat en onbelangrijk is. Daar vergissen jij en ik ons in. Want als je dat denkt, ben je blind.
Open je ogen voor de realiteit dat alles wat je doet een geestelijk effect op de wereld heeft.

En dat is precies wat God wil.
Niet voor niets hameren predikanten en voorgangers er voortdurend op dat jouw leven er toe doet.

Wie deze werkelijkheid niet gelooft, draagt niet bij aan het licht- maar aan een wereld die steeds duister wordt.
(Uit " Omdat Jij het waard bent; Robert V. Schuller")

Geen opmerkingen:

Een reactie posten