Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


maandag 9 september 2013

Butterfly (Vlinder) effect I


Afgelopen zondag een preek (Preek De Hoeksteen 8 sept 2013) gehad over "in beweging komen".

Het Butterfly effect (vlinder effect) liep als een rode draad door de preek heen.
Wat is dan het Butterfly of te wel het vlinder effect?

Vlindereffect

Het vlindereffect is de sterke gevoeligheid voor verschillen in beginvoorwaarden. Bij niet-lineaire systemen met een grote gevoeligheid kan de afwijking met elke stap exponentieel toenemen. De term wordt gebruikt om een aantal chaotische fenomenen te omschrijven. Het vlindereffect speelt dan ook een belangrijke rol binnen de chaostheorie.

De naam is gebaseerd op een metafoor die in 1961 werd gebruikt door Edward Lorenz om aan te geven dat de vleugels van een vlinder in Braziliƫ maanden later een tornado inTexas zouden kunnen veroorzaken.


Systemen die eigenschappen van het vlindereffect hebben, en zich dus 'chaotisch' gedragen, zijn onder meer de beurshandel en de atmosfeer. (bron: Vlindereffect Wikipedia)


Jij zelf ben dus de oorzaak van vele gebeurtenissen in jouw leven, maar ook bij andere.
Dus door jezelf anders op te stellen (met de wetenschap van het vlinder effect) kan je dus je eigen "toekomst"  veranderen.
Als je dus Jezus toelaat in jouw leven, komt Gods plan in jouw leven, (denk even aan het vlinder effect) de gevolgen zullen dus Hemels zijn.

De basis van jouw "vlinder effect" is dus Jezus.

Denk er eens bij na wat er met jouw en je omgeving gebeurt als je doet wat Jezus van je vraagt.
Je komt in beweging en jouw omgeving beweegt met je mee, 
Gods plan voor jouw komt dan tot uiting!



Jezus vraagt of Ik, maar ook Jij in beweging komt, zoals een vlinder.



Na afloop van de dienst ging ik mijn hondje uitlaten. Op het grasveld aangekomen keek ik eens om me heen en wat zag ik.............? Vlinders, Vlinders. Wauw!!

2 opmerkingen: