Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


vrijdag 22 februari 2013

Je luistert niet! deel:3

"Je luistert niet!" komt van mijn dochter vandaan.
Regelmatig zegt ze dit tegen mij, ondanks dat ik me best doe om haar te horen en te begrijpen.

Luisteren is op dit moment heel belangrijk voor mij, leren luisteren.

In vorige blogs zette ik artikeltjes van andere sites neer die over luisteren gingen.
Mooi artikels! Voor mij zeer belangrijke artikels.

Waarom? .........

Luisteren... Luisteren is de key om iemand te begrijpen. Maar je luistert toch met je oren?
Nee, luisteren doe je met je hart, met Gods Heilige Geest die in je hart woont.
Daar mee kan iedereen horen en je kan iedereen dan horen, alleen luister je dan wel?

Dat is dus de key voor mij, luisteren naar de Heilige Geest, luisteren naar Gods Woord.
De Heilige Geest begrijpen en aanvaarden.
M.a.w. leren luisteren en de waarheid accepteren als de waarheid.
Wij mensen creƫren ook een eigen waarheid, maar dit is niet de waarheid en daar moet ik vanaf.
Mijn waarheid moet ik vervangen voor Gods waarheid.
Het klinkt misschien voor sommige eenvoudig, maar ik vind het niet zo eenvoudig, eerlijk gezegd moeilijk.

Een waarheid, een gedrag, een uitstraling, een manier van luisteren, zien en voelen die ik in mijn 39 jaar heb opgebouwd omgooien naar de echte waarheid, is voor mij niet zo eenvoudig.
Maar wel belangrijk, om mij echt te maken. Om mij Gods zoon te worden. Om een geliefde man en vader te zijn ( ik ben natuurlijk wel geliefd, maar op een andere manier).

Voor mij is het belangrijk om te weten wat God met mijn leven wil, hoe ik Gods stem wel kan horen op momenten dat ik eigenlijk nog niet luister.
Graag wil ik de Heilige Geest in mijn hart begrijpen, de stem van Jezus horen, voelen en zien. De kracht die me dat geeft, de voldoening die ik dan krijg.
Whow, super mooi, om te zijn wie God wil dat ik ben.
Om zo mijn gezin wel te kunnen horen, zodat mijn dochter niet steeds hoeft te roepen:"Papa, je luistert niet naar me!"

Lucas 11:28
28 Maar hij zei: ‘Gelukkiger zijn zij die naar het woord van God luisteren en ernaar leven.’


Lucas 8:4-15

Toen er vanuit de steden mensen naar hem toe gekomen waren en er zich een grote menigte verzameld had, vertelde hij deze gelijkenis: ‘Iemand ging eens naar zijn land om te zaaien. Terwijl hij daarmee bezig was, viel er wat zaad op de weg. Het werd vertrapt en door de vogels opgegeten. Er viel ook wat zaad op rotsachtige bodem, maar toen het opschoot, droogde het uit door gebrek aan water. Ander zaad viel tussen de distels, en toen de distels opschoten verstikten ze het. Maar er viel ook wat zaad in vruchtbare aarde, en dat bracht honderdvoudig vrucht voort toen het was opgeschoten.’ Hij voegde er met luide stem aan toe: ‘Wie oren heeft om te horen, moet goed luisteren.’
Zijn leerlingen vroegen hem wat deze gelijkenis betekende. 10 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van God kennen, maar de anderen krijgen alles in gelijkenissen te horen, opdat ze zien zonder inzicht en horen zonder iets te begrijpen. 11 Dit is de betekenis van de gelijkenis: Het zaad is het woord van God. 12 Het zaad op de weg, dat zijn zij die geluisterd hebben, maar daarna komt de duivel en graait het woord weg uit hun hart, om te voorkomen dat ze worden gered door te geloven. 13 Het zaad op de rotsachtige bodem, dat zijn zij die het woord vol vreugde aannemen wanneer ze het horen, maar het schiet geen wortel; ze geloven zolang het hun goed uitkomt, maar als ze op de proef worden gesteld, worden ze afvallig. 14 Het zaad dat tussen de distels valt, dat zijn zij die wel geluisterd hebben, maar door zorgen en rijkdom en de genoegens van het leven worden ze gaandeweg verstikt, zodat ze geen vrucht dragen. 15 Het zaad in de vruchtbare grond, dat zijn zij die met een goed en eerlijk hart naar het woord hebben geluisterd, het koesteren en door standvastigheid vrucht dragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten