Bijbel tekst


Lukas 9:23 (HTB)
23-24 Daarna zei Hij tegen allen die bij Hem waren: "Wie bij Mij wil horen, moet zichzelf volledig onbelangrijk vinden. Hij moet iedere dag zijn kruis dragen en dicht bij Mij blijven. Want wie zijn leven opgeeft voor Mij, zal het redden. Maar wie zijn leven wil vasthouden, zal het verliezen.

Luke 9:23 (MSG)
23-24 Then he told them what they could expect for themselves: “Anyone who intends to come with me has to let me lead. You’re not in the driver’s seat—I am. Don’t run from suffering; embrace it. Follow me and I’ll show you how.
Self-help is no help at all. Self-sacrifice is the way, my way, to finding yourself, your true self.

Spreuken 3:5-6
5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Psalm 19:15
15 Ik bid tot U, HERE, dat alles wat ik zeg met mijn mond en denk in mijn hart, naar Uw wil mag zijn. HERE, U bent mijn rots en mijn bevrijder.


woensdag 27 februari 2013

Vraag wat je kan betekenen

Iemand helpen met je kennis / gave.

Markus 10:51
"Wat kan Ik voor u doen?" vroeg Jezus. "Och, Here", antwoordde de blinde man, "ik wil zo graag kunnen zien!"

Jezus, weet al lang wat deze man wil, Jezus had deze man met een vingerknip kunnen genezen zonder dat deze man er om vroeg.
Maar nee, wat doet Jezus hier? Jezus, vraagt met liefde en respect: “Wat kan ik voor u doen?
Wat kan ik voor u doen? Whow……….Wauw!!

Wat betekent dit voor mij?
Zelf ben ik nog vaak geneigd om zonder te vragen, mijn kennis te delen of antwoord te geven op wat ik denk dat die persoon wil.
Daarnaast ben ik dus ook eigenwijs.
Ik luister dus niet.

Dat is Jezus, in dit voorbeeld niet, indien de man iets anders had gevraagd, had Jezus dat gegeven of hierover met deze man gepraat, terwijl Jezus 100% weet wat deze man eigenlijk wil of nodig heeft

Ik denk dus wat die persoon wil of nodig heeft. Ik denk dus voor die persoon.
Hoe anders is dit dus met Jezus? Jezus, weet wat die man wil, Jezus denkt dit niet, maar hij weet het 100% zeker.
Maar toch vraagt Jezus: “Wat kan ik voor u doen?

Johannes 5:6
“Jezus, zag hem liggen; hij wist hoe lang hij al ziek was en zei tegen hem: ‘Wilt u gezond worden?’ ”
Jezus, vraagt hier “Wilt u gezond worden?” Jezus, wist het antwoord al voordat hij deze aan de man vraagt.
Dus: “Stel een vraag” als u denkt te weten wat de persoon nodig heeft.


Wat kan ik hier uit leren?
  1. Behandel iemand met liefde en respect, ongeacht wie het is.
  2. Denk niet voor een ander.
  3. Vraag, kijk en luister voordat je handelt.
  4. Handel binnen je mogelijkheden.
  5. Verwacht niets terug en vraag nergens om, want je krijgt wat je toekomt.
  6. Blijf jezelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten